webForumDet fria alternativet

Inbyggt ljudkort med stöd för 5.1 system

Datorhårdvara

11 svar · 339 visningar · startad av hypatia

Medlem sedan feb. 20016 388 inlägg
Frågan#1

Jag ska beställa ett ASRock K7S8X vilket verkar ha stöd för surroundsystem (tack för tipset, muskot ;)).

Vad behöver man mer för att alla sladdar o dyl ska kunna stoppas in på ett riktigt sätt? Någon typ av adapter eller finns det uttag för alla kontakter direkt på moderkortet?

Medlem sedan juli 2002309 inlägg

Jodå det finns kontakter på korten för olika varianter.
Flertalet kort verkar ha stöd för 5.1 system numer.

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Det brukar väl finnas uttag för 3,5mm-stereoplugg, SPDIF (koaxial) och i vissa fall optisk. Så om du har datorhögtalare så kör du med dem i de små kontakterna, har du surroundförstärkare kan du antingen köra koaxial eller optisk.

koaxial eller optisk finns inte på detta kort verkar det som.

Den använder flera av 3.5 mm stereopluggarna istället.
Vad är det för högtalare som skall kopplas in?

Snowblade skrev:

Den använder flera av 3.5 mm stereopluggarna istället.
Vad är det för högtalare som skall kopplas in?

Creative Inspire 5100

Vi har ett separat ljudkort just nu, kommer ej ihåg vilket, som strular ganska mycket, så det vore skönt att slippa det.

Jag kolllade lite snabbt i manualen och kontakterna för ljudet ser ju ut som till vanliga datorhögtalare. Argh! Jag blir alldeles snurrig av det här... ;)

Medlem sedan dec. 20003 563 inlägg

Jag satte ihop ett väldigt liknande häromdagen.
Tänkte f.ö. köpa ett Creative 5100 där en stund men ändrade mig till ett liknande.

Det är så enkelt att du sätter de främre högtalarna i Line In, bakre i det Line Out och subwoofern i micuttaget.

Sen får du ställa in att du skall använda 5.1 surround i mjukvaran. Ställa högtalarna på något bra sätt i rummet och testa dig fram tills du får ett bra surroundljud ;)

Tack så mycket! :D

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Men vad händer om man vill använda mikrofon på burken? Blir det ett evigt hoppande mellan mjukvaror och ryckande i kontakter som en växeltelefonist på 40-talet?

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Ett alternativ borde ju vara att använda de interna kontakter som finns och koppla dessa till uttag i chassits front (om sådana finns).

Det står att det finns någon frontpanel till kortet, men hittade ingen bild på den. Eller några andra uppgifter om den.

Det verkar annars vara ett mycket prisvärt kort.

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)