webForumDet fria alternativet

Lönt att uppgradera dator?

Datorhårdvara

18 svar · 606 visningar · startad av hypatia

Medlem sedan feb. 20016 388 inlägg
Frågan#1

Min grabb har en dator som skulle kunna må bra av att uppgraderas en smula. Men jag vet inte riktigt om det är lönt att göra det, eller om det är bättre att spara de pengarna till att satsa på något ännu bättre i framtiden.

Behöver lite råd! :)

Moderkortet är V266B och det sitter en AMD Duron 1,2 GHz, 256 Mb SDRAM och Geforce 2 64 Mb inuti lådan.

Jag funderar alltså lite kring om det är värt att köpa till/byta ut prylar i den, t.ex.

• Utöka minnet med 256 Mb SDRAM
  • Byta ut minnet till 256 Mb DDR
  • Byta ut processorn till en XP 2400+
  • Byta ut grafikkortet till något bättre.

Den används i första hand till att spela och surfa på.

Så, kasta på mig lite åsikter! :D

Medlem sedan nov. 20023 429 inlägg

Ska du spela Half-Life 2? Fråga Mr. N. ;)

Lofberg skrev:

Ska du spela Half-Life 2? Fråga Mr. N. ;)

Jag ska inte spela någonting på den burken... får knappt komma i närheten. ;) Men min son vill nog gärna göra det.

Ok, då. Mr. N får väl också svara! :D

Medlem sedan aug. 20021 752 inlägg

Köp ett GeForce 4 (Ti 4200 64mb ca 1300 kr) och processorn, sen har han en dator som håller i ca 1-1½ år till (om han nu inte ska köra de absolut senaste spelen hela tiden) för 2000 kr. Mer minne gör inte saken sämre men det är enligt min uppfattning inte lika akut.

Om det sedan är värt det får du själv avgöra :)

/Viktor

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Om man ska lägga över tusen spänn på grafikkortet så tycker jag att man ska titta på Radeon 9600 Pro eller XT också.

Medlem sedan aug. 20003 575 inlägg

Hmmm, finns det modekort för XP 2400+ med stöd för sdram ?

Men om man vill spara så är det modekort,minne,grafikkort kanske en lite större hårdisk ? vad är det i den nu 40Gb ?

Modekortet verkar inte klara mer än 1200 mhz

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Re: Lönt att uppgradera dator?

hypatia skrev:

Min grabb har en dator som skulle kunna må bra av att uppgraderas en smula. Men jag vet inte riktigt om det är lönt att göra det, eller om det är bättre att spara de pengarna till att satsa på något ännu bättre i framtiden.

Tja, det beror ju på hur man definierar framtiden? Själv köper jag aldrig helt nya datorer, utan uppgraderar/bygger ut i takt med att jag får pengar över till det.

Fundera på när datorn känns slö. Är det vid spel kan det nog behövas en lite större renovering, annars kanske det räcker att exempelvis bygga ut minnet. Med tanke på att Duron inte är någon vidare spelprocessor och att GeForce 2 är ganska omodernt gissar jag att det är spelen som flyter dåligt.

Lyxig budgetuppgradering (inkl. nytt moderkort):

datorbutiken.com
Pris	Produkt
349	ASRock K7S8X SIS746FX 3DDR-DIMM 6PCI 1AGP8X Audio LAN SocketA ATX
679	TwinMOS Original 512Mb DDR-DIMM PC3200/DDR400 184pin 400MHz CAS2.5
775	AMD Athlon XP2500+ Barton 1833MHz/1.83GHz 128/512Kb 333MHz 0.13 bulk SocketA
1625	Connect3D Radeon 9600XT 128Mb DDR DVI TV-out RETAIL AGP
Summa : 3428

ASRock-kortet är löjligt prisvärt och SiS 746FX är inte långt efter nForce2 i prestanda.
http://www.ocworkbench.com/2003/asrock/k7s8x/k7s8x-1.htm

Budgetuppgradering (behåller Jetway-kortet):

datorbutiken.com
Pris	Produkt
679	TwinMOS Original 512Mb DDR-DIMM PC3200/DDR400 184pin 400MHz CAS2.5
665	AMD Athlon XP2400+ Thoroughbred 2000MHz/2.0GHz 256Kb 266MHz 0.13 bulk SocketA
1345	Club 3D Radeon 9600Pro 128Mb DDR TV-out DVI RETAIL AGP
Summa : 2689

Nickemannen skrev:

Japp, har två stycken sådana själv (ett Elitegroup K7S5A Pro och ett Abit KT7A).

Nickemannen skrev:

Det ska snarare tolkas som så att 1200 MHz var det vassaste som fanns på marknaden när specifikationen skrevs. Skulle bli mycket förvånad om ett KT266A-kort inte pallar en T-bred.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Nickemannen skrev:

Men om man vill spara så är det modekort,minne,grafikkort kanske en lite större hårdisk ? vad är det i den nu 40Gb ?

Här finns en lista över vilka processorer just det moderkortet klarar: http://www.jetway.com.tw/evisn/product/CPU_support/V266B30.htm

Sdram klarar det också, dock ej tillsammans med DDR enligt den sida hypatia länkade till.

muskot skrev:

Tja, det beror ju på hur man definierar framtiden? Själv köper jag aldrig helt nya datorer, utan uppgraderar/bygger ut i takt med att jag får pengar över till det.

Jo, allt beror ju på hur man menar... ;)
Jag är nybörjare på att uppgradera/bygga ut och tänkte mig väl om man istället ska lägga undan pengarna till ett helt nytt datorpaket.

Ska man börja byta ut saker bör man ju ha koll på vad som behöver bytas ut. Det kanske inte blir så stor skillnad att byta processorn om man har ett ruttet grafikkort osv. Det är sådana frågor jag inte alls har koll på - än. :bire.

muskot skrev:

Fundera på när datorn känns slö. Är det vid spel kan det nog behövas en lite större renovering, annars kanske det räcker att exempelvis bygga ut minnet.

Jo, det är ju vid spel det är lite segt och börjar lagga.

Mängden pengar är som vanligt begränsad och jag kan inte göra allt just nu. Jag behåller nog moderkortet än så länge och byter ut i budgetmodellens anda, och kanske lite i taget.

Tack! :D

Nickemannen skrev:

Det behövs inte större hårddisk just nu, det finns redan 40 Gb + 120 Gb.

Snål som jag är, kör vi alltså efter budgetpaketet, men väntar ett litet tag med grafikkortet. :)

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Det grafikkortet är annars mycket prisvärt. Har precis köpt det själv!

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

muskot skrev:

Det ska snarare tolkas som så att 1200 MHz var det vassaste som fanns på marknaden när specifikationen skrevs

Så tolkade även vi (hypatia och jag) + att tillverkaren angav att det skulle 'kunna gå'. Men dessvärre visade det sig att burken flippade ut totalt* vid uppgradering till XP2400+ när den sattes till > 100MHz. Vid byte tillbaka till Duronprocessorn funkade allt normalt igen. Så vi lär nu byta moderkortet också, eftersom vi inte ger oss så lätt.

Kan vara värt att veta ifall nån annan vill uppgradera med ett likadant moderkort.

*MBR försvann när man anslöt en DVDspelare och BIOS klagade på cpufläkten.

Trist. Antar att ni provat med senaste BIOS och att ha all icke-nödvändig hårdvara urplockad? Hade själv problem med FSB över 100 på ett moderkort, men det visade sig bero på ett defekt nätverkskort.

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Köp inte Märken Club3d
eftersom deras kort inte håller måtten som ATI satt upp
dom använder uppklockade GPu´s

Fått flera varningar från levernatörerna på jobbet om den tillvärkaren ... har själv haft strul me samtliga av deras ati baserade kort ...... totalt skräp

muskot skrev:

Trist. Antar att ni provat med senaste BIOS och att ha all icke-nödvändig hårdvara urplockad? Hade själv problem med FSB över 100 på ett moderkort, men det visade sig bero på ett defekt nätverkskort.

Vi var på G att uppdatera BIOS. Men dels med tanke på de låga priser som råder just nu och dels med tanke på att 'vad händer om man nollställer BIOS?', kändes det både enklare och säkrare att köpa nytt moderkort. Har ingen lust att göra mer 'recoverys' på ett tag nu, om ens för att 'testa'. Nätverkskortet? Nope, det fick sitta kvar. Det kanske är det som strulat, men samtidigt är det ju förbaskat konstigt att felet inte uppstår förräns DVD:n kopplades in på IDE-kanalen.
Som sagt.. det blir ett nytt Epox eller liknande istället ;)

Tja, nollställning är ju inget problem (det går ju faktiskt att skriva upp eventuella inställningar man gjort) och BIOS-uppdateringar löser ofta de problem man har. Har man inte ens provat detta tycker jag inte att någon skugga ska falla över Jetway.

muskot skrev:

Tja, nollställning är ju inget problem (det går ju faktiskt att skriva upp eventuella inställningar man gjort) och BIOS-uppdateringar löser ofta de problem man har. Har man inte ens provat detta tycker jag inte att någon skugga ska falla över Jetway.

Jag fäller ingen skugga över Jetway. Däremot beskrev jag de problem som vi haft. Om någon annan som sitter med samma kort och känner sig manad att fortsätta där vi slutade har jag inga somhelst problem med det. Det kan dock vara av andras intresse att se hur det gick med 'uppgraderingen' och därför kom sig min fortsättning i den tråd min sambo startade.

Men eftersom du svarade som du gjorde muskot, så får jag drista mig till ytterligare förklaringar:

1. Det känns definitivt inte säkert att uppgradera en dator om konsekvensen är att det krävs flashning av BIOS för att slippa att hårddisken raderas. Av det kan man utläsa vad man vill, men så är det för oss. Om man exempelvis råkar nollställa* bios och av en händelse låter datorn boota så... sitter man där på nytt med raderade hårddiskar. Det känns helt enkelt lite för riskabelt.

2. En tanke som då föll in var att nu använda de gamla delarna (moderkort, cpu och sdram) till en filserver (alternativt låta en av döttrarna få en bättre speldator än PII 350MHz) istället och helt enkelt endast köpa till ett nytt och bättre moderkort till det från början omnämnda 'objektet'.

BIOS-uppdatering av Jetwaykortet kommer det bli i vilket fall, men det känns totalt onödigt att testa på 'objektet' och kanske på nytt sitta med 'getdataback' - verktyget i ytterligare nåt dygn.

Bättre så? ;)

*med nollställning menar jag default (fabriksinställning)

Nollställning innebär ju dock inte att man går tillbaka till den BIOS-version moderkortet levererades med, utan endast att alla inställningar återställs.

Dock förstår jag att ni är trötta på krångel, men jag ville bara påpeka att BIOS-uppdateringar ofta löser problem.

Nollställning innebär ju dock inte att man går tillbaka till den BIOS-version moderkortet levererades med, utan endast att alla inställningar återställs.

Det kanske är olika på olika BIOS men på de äldre moderkort jag nollställt (tillverkarens anvisningar -> load default) har även eventuella flashningar försvunnit. Jag kanske uttryckt mig oklart eller så går det inte att ladda in fabriksinställningar på nyare kort lika lätt.
Det var alltså inte bara nollställning av CMOS jag menade.

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)