webForumDet fria alternativet

Bärbar dator, duger denna?

Datorhårdvara

8 svar · 285 visningar · startad av LBC

Medlem sedan jan. 2003146 inlägg
Frågan#1

Hejsan!

Jag har fått ett antal hem-pc-erbjudande, och har fastnat för en av de bärbara datorerna som erbjuds. Jag har däremot inte så bra koll på vad man ska sikta på idag när det gäller bärbart. Dessutom har jag inte hittat någon vidare information om just denna modellen, och tänkte därför höra med er om ni har någon koll på modellen nedan.

Datorn är tänkt att ersätta stationär P4 2.0 Celeron med 17'' skärm som normalt används till någorlunda enkel bildbehandling, ordbehandling, lite spelande...

HP/Compaq(?) Pavilion zd7000
3.0 GHz Intel P4 Desktop (Hyperthreading)
512 MB DDR SDRAM (max 2048 MB)
512 kB Cache (L2)
Intel 875P chipset
80GB HD
DVD + RW
17'' WXGA TFT-skärn
NVida GF FXGo5600, 8x AGP
128 MB DDR SDRAM dedikerat grafikminne
Kortplatser: 1 PC Card typ I/II/III, kortplatser 5-i-1 (ej CF)
Utgångar: 4 st USB 2.0, IEEE-1394 firewire parallell, s-video, IR, modem, RJ-45...
Batteri: Litiumjon
Vikt: 4,2 kg
Mått: 4,69x39,8x27,7 cm

Duger detta för en tid framöver? Vad är WXGA? Vad menas med Hyperthreading i samband med processor-specifikationen? Är det något jag ska kontrollera speciellt vid köp av bärbar till skillnad från stationär?

Medlem sedan aug. 20022 436 inlägg

Vad får du betala för den?

Medlem sedan juni 20015 009 inlägg

17" på en bärbara är stor och ofta klumpigt. Sen 4.2 kg är rena klumpen till dator.

bymarie: priset spelar egentligen ingen större roll (har inte full koll på vad den faktiska kostnaden blir), jag är mest nyfiken på hur modellen funkar att jobba med, och hur pass "up-to-date" konfigureringen är.

Quimen: Jag reagerade också på vikten, men som sagt den ska ersätta en stationär... bokstavligt talat :) . Alltså, den bärbara ska stå på skrivbordet... eller möjligtvis ligga på knäet i soffan, men den ska inte bäras runt utanför lägenheten. Men om man säger så här... vilken skärmstorlek är dräglig att jobba i på en bärbar? Vad ska jag sikta på? 12'', 14'', 15''...? Jag tänker mest på att man bör sitta närmare skärmen än på en stationär... så det kanske räcker med 12'', 14''... eller?

Kan avslöja att alternativet är en rejäl kovändning mot den nya iBooken... men i och med hem-pc-erbjudandet blev jag sugen att kolla upp denna modellen.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Varför ska du då ha en laptop? Om jag inte misstar mig helt så är de rejält mycket dyrare än en stationär med samma prestanda. Visst, du har inte en stationär i TV-soffan men i det läget så hade i alla fall jag tänkt om. ;)

Visst är en bärbar normalt sett dyrare, men som sagt, det är inte det som är frågan i det här fallet. Anledningen till att jag ska ha en bärbar är många: jag vill kunna ha möjligheten att kunna ta med mig datorn, jag har otroligt dåligt med plats i hemmet, en stationär är stor... och normalt sett ruggit ful att titta på, jag har intalat mig att en bärbar är tystare (datorn står i vardagsrummet). Anledningarna må vara löjliga, men jag vill helt enkelt ha en bärbar dator istället för en stationär...vilket jag gärna betalar lite extra för. ;)

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Jag har nog personligen satsat på en med något mindre skärm. 15" är mer lagom om man skall handskas med den lite. Om du har behov av en större skärm ibland så skaffa en separat vanlig skärm och ställ undan när du inte använder den. Dessutom, om du spelar spel, så är det nog bättre med en vanlig skärm tror jag.
Kolla bara så att du kan få bra upplösning innan du köper. Ofta är det 1024 x 768 som är max på många bärbara och det kan vara bra att iaf kunna ha högre.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

WXGA betyder Wide eXtended Graphics Array, vilket innebär att det är en 16:9-skärm med en upplösning på 1366×768. Detta är löjligt lite om skärmen är så stor som 17",

Tack för svaren. Jag tror, efter att ha kollat runt samt läst svaren i tråden, att jag fått den information jag behövde. Det lär nog inte bli den datorn.

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)