webForumDet fria alternativet

Dvd brännare..vad rekommenderas?

Datorhårdvara

26 svar · 807 visningar · startad av jlee

Medlem sedan dec. 2002378 inlägg
Frågan#1

Vet att det finns trådar om dvd men kan någon rekommendera en bra billig dvd brännare och om man måste ha både + och - brännare? eller räcker +? vad kommer att hålla i längden?

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

En jag själv har funderat på, är Pioneer DVR-106. Klarar både + och -. Det står dock inget om att den ska klara RAM. Vad som får mig att tveka, är att jag har läst någonstans att det kommer brännare som klarar två lager någon gång nästa år. Annars tror jag den här brännaren är riktigt bra. Dustin vill ha 1195 exkl. moms. Jag har ingen aning om ifall det är det lägsta priset.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Med tanke på att ±-brännarna är så billiga tycker jag inte att det finns någon anledning att satsa på brännare som bara klarar det ena formatet.

NEC ND-1300/1300A och Pioneer DVR-106/A06 är förmodligen de två brännare som är populärast just nu. ND-1300 är något billigare och den som jag förmodligen skulle välja i dagsläget. En stor anledning till det är den patch (som är på gång) som gör att man kan sätta booktype "DVD-ROM" på DVD+R-skivor. Detta gör att +R-skivorna blir mer kompatibla och bland annat fungerar i Xboxar med Samsung-läsare. I övrig tror jag dock att Pioneer-brännaren är en aning vassare.

Gillar du att bränna snabbt finns även Plextor PX-708A, men den är mer än dubbelt så dyr som ND-1300. I vår kommer det att släppas fler snabba brännare, vilket förmodligen tar ned priserna ytterligare. Som UlfT skriver är det även på gång med dual layer-brännare, men de kommer förmodligen - som allt annat - vara dyra till en början.

Kika här för prisuppgifter:
http://buggy.no-ip.com/index.php#DVD

Medlem sedan aug. 20011 946 inlägg

Flyttas från Elektronik & High-techprylar

Jag har en Pioneer 106 som jag är nöjd med. Tror inte det är värt att vänta på duallayer bränne både de och media man ska bränna lär kosta bra mycket mer än det smakar.

Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Går det ö.h.t. att bränna i två lager? Trodde de var tvugna att pressas?

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Robban skrev:

Går det ö.h.t. att bränna i två lager?

Det är i alla fall på gång: http://www.dvdrw.com/press/duallayer.htm

Där ser man. Vad dom hittar på. :)

Medlem sedan apr. 20012 427 inlägg

Om du kan tänka dig att lägga lite pengar för att få kvalitet kan jag rekommendera Plextor PX-708A. Jag har en själv och är toknöjd med den.

http://www6.tomshardware.com/storage/20031121/

Medlem sedan dec. 200363 inlägg

inte för att ja ee insatt men hörde ryckten om att cd/dvd skivor kommer va ute nästa år elle möjligvis följande år och att det skulle komma andra skivor som man brännade me "bluelaser?" och att dom skulle rymma 36gb

Om du kan tänka dig att lägga lite pengar för att få kvalitet ...

Så du menar att t.ex. Pioneer skulle tillverka brännare med dålig kvalitet då, eller? Vad baserar du det på?

Medlem sedan juni 20015 009 inlägg

Mattza skrev:

inte för att ja ee insatt men hörde ryckten om att cd/dvd skivor kommer va ute nästa år elle möjligvis följande år och att det skulle komma andra skivor som man brännade me "bluelaser?" och att dom skulle rymma 36gb

Bluray heter det, de första "skivorna" eller kasetter whatever kommer rymma 26 Gb (om jag inte har helt fel för mig), antagligen blir det hela väldigt dyrt som dvd så det lär nog ta några år innan det blir populärt. Sen eftersom Bluray är återskrivningsbara så vet man inte hur priserna påverkas av lagändringen nu till nyår. :)

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Dumt o Vänta på en dual layer när bluray kommer snart

en åsikt bara men va vet ja

Robban skrev:

Så du menar att t.ex. Pioneer skulle tillverka brännare med dålig kvalitet då, eller?

Nej, det menar jag faktiskt inte. Var fick du det ifrån? Läs om, läs rätt.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Nu finns äntligen booktype-patchen till NEC ND-1300 ute. Denna medför att ND-1300 är den ±-brännare som är bäst lämpad för den som vill bränna skivor som är kompatibla i många dvd-läsare.

http://www.herrie.org/modules.php?name=News&file=article&sid=4

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Har oxå en Plextor PX-708A och är helnöjd med den.

Har läst. Och har läst rätt. Om du har skrivt rätt är en annan femma. Jag kan ju inte veta vad du menar. Kan bara läsa vad du skriver. :)

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Robban skrev:

Har läst. Och har läst rätt. Om du har skrivt rätt är en annan femma. Jag kan ju inte veta vad du menar. Kan bara läsa vad du skriver. :)

Jag kan inte se att skarre skriver att ngn annan brännare är av dålig kvalitet. Att man tycker att Plextor är bra/bättre betyder ju inte med automatik att Pioneer är dåligt.

Att man tycker att Plextor är bra/bättre betyder ju inte med automatik att Pioneer är dåligt.

Om man skriver att någonting är bättre så innebär det per automatik att man påstår att det andra alternativet är sämre. Ville bara veta vad han grundade det på.

Om person 1 säger "köp en Volvo" och person 2 sedan säger "om du vill ha kvalitet så köper du en Saab". Tolkar inte du det då som att person 2 antyder att en Volvo skulle vara av sämre kvalitet än en Saab? Så tolkar i.a.f. jag det.

Men, men. Skit samma. Om det inte var så Skarre menade så är det ju frågan om ett missförstånd, helt enkelt. Ingen anledning att älta det. Gott Nytt År. :)

Robban skrev:

Om man skriver att någonting är bättre så innebär det per automatik att man påstår att det andra alternativet är sämre. Ville bara veta vad han grundade det på.

Precis, men du påstod att jag hävdade att Pioneer "skulle tillverka brännare med dålig kvalitet". Läs om, läs rätt.

... du påstod att jag hävdade att Pioneer "skulle tillverka brännare med dålig kvalitet".

Det var inget påstående utan en fråga. Läs om, läs rätt.

Varför hålla på att älta detta om det nu var ett missförstånd? Om du läser mitt förra inlägg (Volvo/Saab) så framgår det ganska klart varför jag ställde den fråga jag ställde. Men nu har du ju redan påpekat att det inte var så du menade, så vad finns mer att diskutera i frågan. :)

274 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
142 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)