webForumDet fria alternativet

Porten är redan öppen

Datorhårdvara

24 svar · 600 visningar · startad av bymarie

Medlem sedan aug. 20022 436 inlägg
Frågan#1

Datorn fungerade helt perfekt, men sen fick modemet fnatt och lade av. När man ansluter står det bara: Modemet funkar inte, det är antingen frånkopplat, fel installerat eller också används det.
Då bytte jag modem till ett som jag vet funkar, men det står samma sak.
När man försöker kontakta modemet (diagnos nångting i win98) så får man felmeddelandet att porten redan är öppen.
Vad göra? Vad är felet? Blir galen på sånt här..

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

men sen fick modemet fnatt och lade av

...

felmeddelandet att porten redan är öppen.

Helt normalt efter ett blixtnerslag, bara att köpa ett nytt.

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

> Helt normalt efter ett blixtnerslag, bara att köpa ett nytt.

Nej, helt normalt efter blixtnedslag är "det finns ingen kopplingston" eller "datorn du försöker ringa till svarar inte" (om man har modemet inställt på att inte kolla efter kopplingston.)

// Tydal - fd modemguru hos Tele2

Marie, från min hemsida:

"Observera att om felmeddelandet blir Porten är redan öppen kan det bero på att något annat program använder kommunikationsporten och då borde det fungera om man kommer på vilket program det är och avslutar det. [dvs, starta om datorn, kolla med Ctrl-Alt-Delete vilka program som är igång och avsluta allt som du inte känner igen samt eventuella faxprogram.]

Är modemet däremot internt kan man prova att installera om det. I synnerhet om det står Standardmodem eftersom det inte fungerar med inbyggda modem. När man startar datorn bör den automatiskt hitta det interna modemet och fråga efter drivrutin. Gör den det är det bara att stoppa i CD:n eller disketten med modemdrivrutinen och därefter bör allt fungera. Hittar inte datorn modemet bör man istället gå in på Enhetshanteraren under System i Kontrollpanelen. Finns modemet med där (oftast med ett gult utropstecken) markerar man det, trycker egenskaper och går in på fliken Drivrutin. Tryck Uppdatera drivrutin, stoppa i CD:n eller disketten med modemdrivrutinen och så fungerar det förhoppningsvis efter det."

Okej, men vad gör man om man inte har drivrutinen på CD eller diskett?

Medlem sedan aug. 20022 027 inlägg

bymarie skrev:

Okej, men vad gör man om man inte har drivrutinen på CD eller diskett?

Börja med att kolla på modemtillverkarens webbsida.

Hur vet man vem som gjort modemet då? Står det på det?

Marie, jag har en hel del länkar till olika modemtillverkare på min hemsida, kolla om din finns med där:
http://www.tydal.nu/se/modem/modemlista.html

Är modemet inbyggt i datorn eller står det utanför?

Ifall det står utanför kan man ju vända och vrida lite på och se efter vad som står.

Det är inbyggt, jag tog ju ut det och bytte det men det vet då sjutton om tillverkarens namn stod på det..

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Även om det inte står någonting rakt ut brurkar det alltid finnas ett par beteckningar/nummer som man kan använda för att luska ut tillverkare och modell. FCC-ID, exempelvis.

Okej får kolla det.

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

får du porten är redan öppen så råder ja dig till att sluta leta fcc-id och köpa ett nytt

fins bra modem för en 200kr ingen mening o lägga massa tid på
Samt e de åska så kan man kolla de rätt enklelt kolla på kortet..
leta efter brända komponenter eller en krater i nån av krättsarna... inte alltid de syns någor men oftast

Har ju testat med ett fungerande modem ju..

Har kollat upp modemet nu. Det står Conexant på det samt en massa olika siffror. Hur vet jag vilken modell det är?

Lite info:

R656 / SP - PCI
SCC ID: H52PT - 3515
S/N: OL 230 4631

Har hittat en sida med en massa drivrutiner till Conexant. Frågan är vilken jag ska ha? http://www.modem-drivers.com/companies/247.htm

Det verkar vara ett Puretek PT-3515. Drivrutiner finns här:

http://www.puretek.com.tw/download/download.htm

Tack! Så det är inget Conexant? *fattar noll*
Men iaf.. vilket system ska man välja i rullisten?

Ett problem till.. personen i fråga kör Win 98, hittar inte drivrutiner till det i rullisten..

Conexant har inte tillverkat hela modemet, utan endast vissa komponenter. Använd de drivrutiner som är markerade "9x" (dvs. Windows 95 och 98).

Jaha ok!
Tack så mycket!

Har ett modem till här som kan behöva drivrutiner om inte jag får det andra att funka.
Det står att Compaq Computer är ägaren och G-COM är tillverkaren. Numret är: F-11561(+) / R12
Hittade inga drivrutiner till det, varken hos HP eller G-COM..

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)