De flesta nyare hårddiskar kan man mha. program från tillverkaren sänka ljudnivån genom att sänka dess prestanda.
finns vad jag vet både till IBM och WesternDigital diskar.
12 svar · 510 visningar · startad av Galadriel
Är högljudd rättstavat?
Nåväl, jag har två hårddiskar. Den första följde med datorn när jag köpte den för 2,5 år sedan. Den andra är på 7200 prm och den har jag installerat själv. Den köpte jag för mindre än 1 år sedan. Problemet är att den nya hd låter mycket. Vad kan det beror på och vad kan man göra åt det?
(min egen teori är att det är för snabbt vartal för min dator, kan det stämma?)
De flesta nyare hårddiskar kan man mha. program från tillverkaren sänka ljudnivån genom att sänka dess prestanda.
Din egen teori stämmer inte.
Hårddiskar låter, så är det bara. Man kan ändra det mjukvarumässigt, som stoffe beskriver eller köpa hårdvara som boxar eller isoleringsmaterial, bättre tower för att sänka ljudnivån.
Med de program stoffe-2k pratar om kan man till viss del sänka ljudnivån genom AAM, dock är det bara läs- och skrivsmatter som påverkas. Det vinande ljud som många hårddiskar ger ifrån sig bara av att snurra kommer vara oförändrat.
Vad är det för hårddisk?
Vaddera dator istället, så slipper du ljud från någon hårdvara överhuvudtaget. :)
Se bara till att ha bra genomströmning på luften.
OveRRidE skrev:
Vaddera dator istället, så slipper du ljud från någon hårdvara överhuvudtaget. :)
Se bara till att ha bra genomströmning på luften.
Jag har lagt en filt över vilket förbättrar en del men ljudet är fortfarande för högt.
Är det onormalt högt?
Så det kan tänkas sig den håller på att paja?
Om du ska köpa ny hårddisk, Galadriel, så rekommenderar jag något Seagate-dito, exempelvis Seagate Barracuda 7200.7 120 gig. Mycket bra hårddisk som låter lite. Jag har den själv. :)
muskot skrev:
Den har alltså ett ganska högt vinande ljud? I så fall är alternativen att köpa något i stil med detta eller att köpa en ny och tystare hårddisk.
Vinande ljud är nog rätt benämning. Eftersom den är ganska ny så har jag ingen lust att byta ut den. Jag får fundera på ljuddämpningsmaterialet.
stoffe-2k skrev:
Kan Feature Tool (v1.90) vara något?
http://www.hgst.com/hdd/support/download.htm
Ja.