Nu har jag äntligen fått min Asus Pundit men nu kommer det jag fasar mest för.. installation av hårddisk och DVD.
Problemet är att jag inte vet hur jag ska göra :l
Kan ju börja med att säga att jag inte vet vad kaplarna i lådan heter så jag försöker beskriva dessa istället.
Det finns ju en bred kabel men en svart och en grå kontakt och lika så en kabel med 4 ledare även den med två kontakter märkta P5 och P4. Både HDD och DVD passar ju på dessa så ska jag sätta en kontakt från varje kabel i varje, alltså en i HDD och en i DVD? Sen finns det en liten kabel som passar i DVD, kan tänka mig att det är ström-kabel?
Är det bara att plugga i och köra eller ska jag tänka på nått?
Väldigt tacksam för alla svar, speciellt snabba ;)
Den breda grå kabeln är en IDE-kabel. Vanligtvis brukar dessa ha tre kontakter, varav en (av de som sitter i ändarna) är blå. Den blå kontakten sätter du i moderkortet och resten i dina IDE-enheter (så som hårddiskar och DVD-läsare).
De öviga kablarna kan jag inte säga vad de är utifrån din beskrivning. Beskriv bättre (färger på kablar, hur kontakterna ser ut, var sladdarna kommer i från, grovlek etc) eller ta foton.
P5 och P4 är strömkablar som passar i dina enheter.
Den lilla kabeln som du skrev om kan vara antingen en strömkabel för diskett eller ljudkabel till cd-enhet. Det beror på hur den ser ut och var den sitter fast.
Bild 1 är, som SirPeter skrev, strömkablage. Misstänkte det jag också, men blev osäker när du pratade om flera kontakter per kabel och märkningen P4 och P5.
Bild 2 är en kabel för cd-ljud, som du kopplar från CD/DVD-spelare till ljudkortet (eller moderkortet om du har integrerat ljud). Har du en hyfsat modern läsare kan du dock skita i denna kabel och köra ljudet digitalt istället.
Sitter de på samma kabel bör du bygla hårddisken som master och DVD-brännaren som slav. Vilken av kontakterna du använder spelar ingen roll annat än om du kör cable select (vilket du inte gör om du byglar master/slave).
Jag har en gammal CD-brännare (2x, från 1997) som klarar att föra över ljudet digitalt, så det ska nog inte vara några problem med din nya DVD-brännare.