Hej
Under många år har jag partitionerat mina hårddiskar för att skapa en (eller flera) partitioner som jag kan använda till att lagra data som ska kvarstå efter en om-installation.
Nu är jag nyfiken på att veta om detta är en effektiv lösning.
Blir skrivningarna till disken slöare???
Min erfarenhet av det där är att det inte spelar särskilt stor roll. Nu är dock mina erfarenheter från äldre teknik och det kan ha förändrats, men jag tror inte det i någon större omfattning.
Däremot så har jag, från att ha gjort som du beskriver, helt gått över till att alltid skapa en stor partition på arbetsstationer/speldatorer. Annars kommer den där dagen man upptäcker att man har partitionerat 1-5GB fel och så blir man jättesur... ;)
Med tanke på dagens hårddiskstorlekar är ju 5 GB en fis i rymden och helt klart värt att offra för att enklare kunna byta/uppgradera/ominstallera sitt operativsystem.
Själv kör jag 20 GB för operativ och program och resten för fillagring.
Då uttryckte jag mig lite oklart. Jag menar att man skapar en partition som man efteråt märker är 1-5 GB för stor eller för liten. Inte att man skapar en partition á 1-5 GB.
Sen beror väl frågan i högsta grad på filsystem + operativ? Men w2k/NTFS blir det knappast långsammare (med dagens diskstorlekar). Med Me/FAT32 blir det garanterat långsammare med en stor partition. Hur det är med Ext2/3Fs, Reiser och övriga har jag ingen aning om.
Då uttryckte jag mig lite oklart. Jag menar att man skapar en partition som man efteråt märker är 1-5 GB för stor eller för liten. Inte att man skapar en partition á 1-5 GB.
Jag förstod att du menade det, så jag antar att det var jag som uttryckte mig oklart.
Det jag menade var att jag tycker att det innebär mer strul att vid ominstallation/uppgradering/byte av operativsystem ha all data på en enda partition än att riskera att någon av partionerna är någon eller några GB för liten. Har man en väl tilltagen system- och programpartition behöver man egentligen inte oroa sig för detta förrän disken (lagringspartitionen) är full och det är dags att installera ytterligare en hårddisk. Den "förlust" på ett par GB som partionering kan innebära är ju knappast en kostsam historia i dagsläget.
Hoppas att jag lyckades förklara bättre hur jag tänker nu (är inte säker på att någon annan än jag själv förstår vad jag menar).
266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e