webForumDet fria alternativet

Hårdvara i laptop mer känslig?

Datorhårdvara

3 svar · 355 visningar · startad av JAreMANNEN

Medlem sedan aug. 20002 272 inlägg
Frågan#1

Hej!

Har en polare som köpt sig en laptop med den "senaste" hårdvaran i. Han skall ha den som en webserver (win XP Pro) och hosta en hemsida som ska ligga uppe 24/7. Jag blev genast nyfiken på om hårdvaran i en laptop är mer känslig för att arbeta dygnet runt, typ HD å såna saker...

Svaret kanske är självklart, men jag blev lite konfundersam :)
Tack för svar!

mvh

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Varken laptop eller pro-version är väl direkt lämpligt att ha som server om man skall vara petig men är det bara ingen skit han har köpt så håller den utan vidare att snurra dygnet runt. Jag minns inte när jag senast stängde av någon av mina laptops.

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

2.5"-diskarna som sitter i bärbara burkar brukar vara slöa som fan och lämpar sig inte direkt för serverbruk.

Men det finns ju många fördelar att köra på en bärbar för en hobbyserver som man har hemma; liten, tyst och energisnål. Bara att pula in i närmaste garderob utan att behöva bry sig särskilt mycket om ventilation, ljudisolering och platsutrymme.

Skall det däremot vara till en server av produktionskaraktär så känns en laptop som helt fel val, men som sagt, för en mindre hobbysajt så funkar det väl.

Medlem sedan aug. 20002 272 inlägg

okey, tack för svaren :)

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)