webForumDet fria alternativet

Vad byta först...

Datorhårdvara

7 svar · 317 visningar · startad av obelix

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg
Frågan#1

Har en Amd med 1333 Mhz processor.
Ram på 256 Mb (Pc 2100 266mhz) och en hd på 20Gb...

Vad jag undrar är vad ska man byta ut i första, andra hand?
Och till vad?

Än så länge så har jag funderat på att köpa 512 mb minne och en 40 gb hd (behöver inte en så himla våldsamt stor hd).
Processorn funderar jag på att strunta i än så länge...

det jag använder datorn till är surfa, spela lite, skriva, Photoshop och lite cad cam...

Tack på förhand
Obelix

Medlem sedan maj 200357 inlägg

Om du inte behöver så stor HD så skulle jag byta ramminnet först. processorn klarar sig nog ett antal år till om du inte använder datorn till spel och sånt.
men själv tycker jag att HD är lite liten, jag har 60 gig och dom blir fulla jättesnabbt.

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Hårddisk behöver du inte byta, utan du kan ha två i samtidigt. Man kan inte ha för mycket utrymme. En hårddisk är antingen ny eller full :-)

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Antonh skrev:

..., jag har 60 gig och dom blir fulla jättesnabbt.

Det säger väl egentligen ingenting om hur stor hårddisk obelix behöver. ;)

På den burken skulle jag i första hand satsat på mer RAM. Sätt in ytterligare 256 så klarar du dig. Om du sedan bestämmer dig får hårddisk så tror jag inte att det skiljer så våldsamt mycket mellan en 40 och 60gb, så med andra ord tror jag att det är svårt att motivera en 40gb. Jag gjorde en snabbkik på Alina och exempelvis så...

Alina.se skrev:

IBM DESKSTAR 180GXP 120GB 7200RPM - 895:-
HITACHI DESKST.7K250 40GB 7200RPM IDE - 685:-

Det skiljer alltså drygt 200:- för två diskar som det skiljer 80gb mellan. Jag hade inte tvekat i det läget.

Medlem sedan aug. 20022 027 inlägg

Jag tycker också att du i första hand ska satsa på mer RAM-minne eftersom det gör relativt mycket för datorns prestanda.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Upplever du att datorn "swappar" (arbetar mot hårddisken) och känns långsam är det mer minne du behöver. Förmodligen räcker det bra med 256 MB extra. Kika i Task Manager hur mycket minne du använder som mest. Skulle det visa sig att du aldrig använder mer än 256 MB minne kommer du inte märka av någon prestandaökning om du stoppar i mer.

Känns det som att det tar lång tid att exempelvis applicera filter i Photoshop kan det vara på plats med en snabbare processor.

Tycker du att det tar lång tid att starta program, kopiera filer och dylikt kan en ny hårddisk snabba upp systemet. Vid köp av ny systemhårddisk är det bra att väga in faktorer som ljudnivå och prestanda och inte bara pris och lagringskapacitet. Att välja en så pass liten hårddisk som 40 GB, är - precis som redan påpekats - ganska dumsnålt.

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Oki...

Först mer ram minne...
Måste jag kolla vad jag har för märke, eller är det bara att köpa första bästa Pc-2100, oavsett märke?

Sedan blir det en större hd...

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Vilket märke som helst fungerar. Du kan dock välja att köpa ett snabbare minne (t ex PC2700), eftersom de generellt är billigare numer.

Vill du minimera risken för kompatiblitetsproblem kan det ju dock vara vettigt att köpa samma märke som du redan har.

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)