Har en Amd med 1333 Mhz processor.
Ram på 256 Mb (Pc 2100 266mhz) och en hd på 20Gb...
Vad jag undrar är vad ska man byta ut i första, andra hand?
Och till vad?
Än så länge så har jag funderat på att köpa 512 mb minne och en 40 gb hd (behöver inte en så himla våldsamt stor hd).
Processorn funderar jag på att strunta i än så länge...
det jag använder datorn till är surfa, spela lite, skriva, Photoshop och lite cad cam...
Om du inte behöver så stor HD så skulle jag byta ramminnet först. processorn klarar sig nog ett antal år till om du inte använder datorn till spel och sånt.
men själv tycker jag att HD är lite liten, jag har 60 gig och dom blir fulla jättesnabbt.
..., jag har 60 gig och dom blir fulla jättesnabbt.
Det säger väl egentligen ingenting om hur stor hårddisk obelix behöver. ;)
På den burken skulle jag i första hand satsat på mer RAM. Sätt in ytterligare 256 så klarar du dig. Om du sedan bestämmer dig får hårddisk så tror jag inte att det skiljer så våldsamt mycket mellan en 40 och 60gb, så med andra ord tror jag att det är svårt att motivera en 40gb. Jag gjorde en snabbkik på Alina och exempelvis så...
Upplever du att datorn "swappar" (arbetar mot hårddisken) och känns långsam är det mer minne du behöver. Förmodligen räcker det bra med 256 MB extra. Kika i Task Manager hur mycket minne du använder som mest. Skulle det visa sig att du aldrig använder mer än 256 MB minne kommer du inte märka av någon prestandaökning om du stoppar i mer.
Känns det som att det tar lång tid att exempelvis applicera filter i Photoshop kan det vara på plats med en snabbare processor.
Tycker du att det tar lång tid att starta program, kopiera filer och dylikt kan en ny hårddisk snabba upp systemet. Vid köp av ny systemhårddisk är det bra att väga in faktorer som ljudnivå och prestanda och inte bara pris och lagringskapacitet. Att välja en så pass liten hårddisk som 40 GB, är - precis som redan påpekats - ganska dumsnålt.