Jag behöver en ny dator och vill naturligtvis ha så bra prestanda som möjligt. I huvudsak vad det gäller processor och minne.
(Inte så viktigt med prestandan på grafikkort, ljudkort osv...)
Pengar ÄR dock, som alltid, ett hinder.
Tänkte därför handplocka endast de delar jag absolut behöver och sedan komplettera lådan med sånt jag redan har.
Men samtidigt är jag inte hundraprocentigt hemma på vad som är kvalitets och prestandamässigt bäst eller mest prisvärt och kanske inte heller vad som funkar tillsammans så jag är tacksam för kommentarer och tips.
Som grund har jag kollat runt lite och fått ihop nedanstående på datorbutiken.com:
Abit VI7 PT800 2DDR-DIMM 5PCI SATA Raid Audio LAN Socket478 ATX ABVI7
Webpris: 749.00
Tja...Om jag byter ut den mot motsvarande på 2.8 så blir totalpriset 5487kr istället. En viss skillnad. Hur stor är egentligen skillnaden på processorerna?
Toppmodellerna är alltid mycket dyrare, trots att den extra prestanda man får inte motiverar prisskillnaden. P4 2,8 GHz är betydligt vettigare prissatt, om man har behov för den. Själv hade jag utan att tveka nöjt mig med en AthlonXP 2500+ för 822 kr.
Vad ska du ha datorn till, och varför har du valt ett så pass "udda" moderkort?
Ingenting. Eller rättare sagt ingenting specifikt direkt utan en relativt bred, "allmän" användning. Men jag vill som sagt ha bra prestanda på processorn och minnet.
Jag är av ohejdad vana "insnöad" på Intel processorer.
Moderkortet tog jag bara ett billigare.
Vad skulle du välja för motsvarande komponenter för bra såväl som prisvärd prestanda?
Ingenting. Eller rättare sagt ingenting specifikt direkt utan en relativt bred, "allmän" användning. Men jag vill som sagt ha bra prestanda på processorn och minnet.
Extrem processorprestanda inte särskilt viktigt annat än vid spel, rendering och andra tunga områden. För mer allmänt bruk duger egentligen i princip alla dagens processorer. Vill man ha bra spelprestanda är det oftast vettigare att lägga pengarna på ett rejält grafikkort.
Patte skrev:
Jag är av ohejdad vana "insnöad" på Intel processorer.
Intels processorer är bra, men allt för dyra om man inte har extrema krav. AMD är oslagbara i övre budgetklassen med sin AthlonXP 2500+.
Patte skrev:
Vad skulle du välja för motsvarande komponenter för bra såväl som prisvärd prestanda?
Mitt val skulle vara en Athlon XP 2500+ tillsammans med ett bra nForce2-kort, dvs. bra prestanda till ett bra pris. Såvida du inte tänkt syssla med rendering, medieencoding eller något annat processorintensivt är det (enligt mig) bortkastade pengar att välja en dyrare processor än så.
Annars finns ju även Athlon64 i samma prisklass som P4 3,2 GHz.
Det låter som pengarna skulle vara bättre placerade på en snabb systemdisk (SCSI eller WD Raptor) samt 1 GB minne, snarare än en väldigt kraftfull och dyr CPU.
Kommentarer om ovanstående?
Något som är värt att bytas ut i förhållande till kvalitet, prestanda och pris i jämförelse?
Hittade nedanstående kommentar någonstans,
"För att undvika problem med samtliga P4-moderkort med SiS-chipset bör man undvika att använda DDR400-minnen (PC3200) större än 256Mb."
Stämmer detta? Innebär det i så fall att jag i ovanstående fall bör köra med 256MB:are istället för 512MB:are?
(Det är svårt att hålla reda på allt - bäst man frågar så mycket som möjligt istället).
Nej, du behöver inte bry dig om varningen gällande minnesmoduler, då Abit IS7 inte är SiS-baserat (Intel 865). Har heller aldrig hört talas om det problemet tidigare, men jag är å andra sidan ganska insnöad på prisvärda AMD-system.
Hade nog valt ett vettigare chassi än Q-tec - förslagsvis Antec eller Compucase - och en vettigare leverantör än Dataprince (oseriösast i Sverige?).
Q-tec lådorna är precis som muskot säger rena rama skrothögarna. Jag lockades själv till att köpa en liknande modell från Q-tec eftersom priset var intressant, men det fick jag bittert ångra, för sämre skräp har jag aldrig skådat.
Jaså? Jag har i stort sett bara hört gott om Dataprince och har handlat där själv tidigare med gott resultat. Fick i och för sig defekt minne sist men det byttes ut utan problem.
Jag bor i närheten av deras butik och handlar naturligtvis hellre i butik än över nätet om det inte skiljer alltför mycket.
Lådan i sig har ingen direkt betydelse för mig så jag valde bara ett av de billigaste. Uppenbara nackdelar med den?
Kan du kommentera prestandan på en motsvarande AMD-processor gentemot ovan valda Intel P4?
Kolla på t ex svartalistan.com där ägaren till Dataprince anklagar missnöjda kunder för att vara lögnare, spioner och annat. Ganska underhållande läsning för utomstående.
När Insider testade datorbutiker i Stockholm var ju Dataprince helt klart värst, tycker jag. Direkt vid inlämningsdisken säger personalen något i stil med att "det känns som att nätaggregatet är trasigt" och tar med sig datorn in bakom disken för att testa. Ett par minuter senare återvänder han och bekräftar att nätaggregatet är trasigt ("Nej, datorn startar inte alls"). Det verkliga felet var en lös IDE-kabel, vilket tyder på att Dataprince medvetet försökte lura kunden på ett nytt nätaggregat.
Förutom ovanstående har jag dessutom hört ett antal historier om Dataprince på diverse forum.
Patte skrev:
Uppenbara nackdelar med den?
Skranglig konstruktion och dåligt nätaggregat (det senare är viktigt om man vill ha ett stabilt system).
Patte skrev:
Kan du kommentera prestandan på en motsvarande AMD-processor gentemot ovan valda Intel P4?
Svårt att säga rakt av vad som är motsvarande. AthlonXP/P4 är olika snabba på olika saker. Jag föreslår att du kikar på benchmarks på t ex Anandtech.
Microstar MSI ATX I865PE P4 478P LAN SATA - 1285:-
Intel Pentium 4 2.6 GHz, 800MHz Buss - 1935:-
2st Apacer orig 512MB DDR400 RAM - 985:-st
Maxtor D-Max PLUS9-FDB 80GB, 8MB cache - 1033:-
Lådan vet jag inte riktigt vad det är för märke men... - 685:-
Från DHS på Hornsgatan.
Jag har inte riktigt tålamodet att jaga runt efter priser och avvakta när jag väl bestämt mig för att jag behöver nytt så...
Jag vet inte om det är det mest prisvärda men det känns bra och jag hade råd med det just nu så...
Jag har ett dugligt grafikkort sen tidigare men hur är detta grafikkort från Datorbutiken.com:
Club 3D Radeon 9200 256Mb DDR TV-out DVI RETAIL AGP - 879:-?
Nej, det var inte särskilt billigt tycker jag. Om jag var du skulle jag köpa ett Radeon 9600 Pro över disk hos Mycom för 1287 kr, vilket inte blir mycket mer än 879 + frakt.