Har länge funderat på att uppgradera min dator så den klarar av de senaste spelen, det värsta problemet i dagens läge är mina minnen (100Mhz) som inte har DDR. Sen har jag bara ett GeForce 440 MX som inte håller i dagens läge.
Så jag tänkte köpa en del nya grejer från Datorbutiken.se, och jag tror jag fick med allt (burk, moderkort, processor, minnen och grafikkort).
Är det bra grejer? Håller grafikkortet? Är det något annat jag borde tänka på? Bussar och hastigheter på diverse grejer?
Är det prisvärt?
Det jag har hemma som jag inte byter är Hårddisk, Nätverkskort, Ljudkort, CD.
Hur kommer det sig att AMDs processorer som heter t.ex.
AMD Athlon XP2800+ bara har 2083 i klockfrekvens när man kollar på specifikationen, samma med AMD Athlon XP3200+ som har 2200 i klockfrekvens, medans Intels processorer som t.ex.
Intel Celeron 2800MHz, har 2800 Mhz.
Är det bara en fråga om hur dom skriver beteckningarna, eller har det något med överklockning att göra?
Eller är det någon universal standard som klockfrekvens mäts i som inte AMD håller sig efter, utan har en egen?
Här skulle jag välja en Barton 2500+ för att kunna lägga mer krut på annat. Det verkar dessutom som du glömt processorkylning?
Koplik skrev:
Hur kommer det sig att AMDs processorer som heter t.ex.
AMD Athlon XP2800+ bara har 2083 i klockfrekvens när man kollar på specifikationen, samma med AMD Athlon XP3200+ som har 2200 i klockfrekvens, medans Intels processorer som t.ex.
Intel Celeron 2800MHz, har 2800 Mhz.
AMD:s ratingsystem på XP-processorerna är ett värde tänkt att motsvara de gamla Athlon-processorerna (T-bird).
Beteckningen Athlon XP 2800+ betyder alltså att en Thunderbird-processor skulle behöva en klockfrekvens på 2,8 GHz för att ha samma prestanda (den snabbaste T-birden går i 1,4 GHz). Har skrivit om anledningarna till detta tidigare: