webForumDet fria alternativet

tyst med luftkylning

Datorhårdvara

7 svar · 329 visningar · startad av Matti

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg
Frågan#1

Jag tänkte bygga ihop ett AMD-baserat system. Att datorn är tyst är viktigare än att den är snabb -- jag använder datorn till att surfa, läsa mail och titta på DivX. Vad är det som gäller om man vill ha en tyst, luftkyld dator? Alpha PAL8045T, en papst-fläkt och ett fortron-nätagg?

Jag har redan ett fläktlöst grafikkort och en seagate hdd.

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Jag använder själv en Alpha PAL8045T med en Enermax 80mm. Jag rekommenderar enermaxen framför papsten, helt klart. Som nätagg tycker jag du ska kolla på Antecs grejor.

Medlem sedan juni 20015 009 inlägg

Funderat på vattenkylning? Inte alls så jobbigt som många tror. Jag har kört det i ett drygt år nu utan några problem alls. Datorn blir jäkligt tyst och kall. ;)

Medlem sedan aug. 20003 575 inlägg

Qimen skrev:

Funderat på vattenkylning? Inte alls så jobbigt som många tror. Jag har kört det i ett drygt år nu utan några problem alls. Datorn blir jäkligt tyst och kall. ;)

Sedan har vi ju kostnaden också :S.

Jag rekommenderar enermaxen framför papsten, helt klart

Varför? Bättre kylning, längre livsstid? Papsten är väl specad på 12 db och enermaxen som lägst på 14? (hur stor är ljudskillnaden i praktiken?)

Funderat på vattenkylning?

Gissa varför jag skrev "luftkylning" i trådrubriken? ;)

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Papst 12 dBA är värdelösa och dyra. Tro mig, jag har erfarenhet av ett antal sådana som är allt annat än tysta. Rekommenderar istället Panaflo eller Enermax. Adda ska tydligen vara bra också, men de har jag ingen erfarenhet av.

Fortron-agget har väl en 120 mm-fläkt, vilket är ganska vettigt.

Billiga Panaflo-fläktar kan du köpa här:
http://homepage.ntlworld.com/dorothy.bradbury/panaflo.htm

Medlem sedan juni 20015 009 inlägg

Nickemannen skrev:

Qimen skrev:

Sedan har vi ju kostnaden också :S.

Man får ett hyfsat grundpaket för 2k. ;)

Gissa varför jag skrev "luftkylning" i trådrubriken?

Bara ett tips... ;)

muskot skrev:

Papst 12 dBA är värdelösa och dyra. Tro mig, jag har erfarenhet av ett antal sådana som är allt annat än tysta.

ok.

Billiga Panaflo-fläktar kan du köpa här:
http://homepage.ntlworld.com/dorothy.bradbury/panaflo.htm

150 kr för två fläktar inkl frakt? nice.

250 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)