webForumDet fria alternativet

Ritbord är det bra?

Datorhårdvara

6 svar · 352 visningar · startad av Tjarven

Medlem sedan juni 200359 inlägg
Frågan#1

Har haft mina funderingar på att införskaffa ett ritbord till datorn med trådlös penna.
Hade tänkt att andvända denna istället för att ha musen för div. desktop arbete och även att ha till att rita med så att säga.
Frågan är ifall någon har erfarenhet av borden och hur de fungerar för ändamålet.
Känns lite som att det kanske är jobbigt och fungerat dåligt är min första tanke då jag aldriiig har testat denna metod?
Sneglade lite på ett som heter Trust Wireless Tablet 1200 som ligger på 1050:- i A4 format.

Berätta gärna ni som grejar med grafik mm och ifall det är ett komplement till mus och att skippa musen (inte vid spel) vid desktop.
EDIT* Måste man bara ha stöd i mjukvaran eller går dessa att köra i desktop miljö???

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Här kanske du hittar lite hjälp. http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&forumid=79&threadid=65872&highlight=ritbord

Själv har jag än äldre version av WACOMS Intuos2 och är mycket nöjd.
Jag använder den istället för mus när jag känner för det och efter lite träning går arbetet lika snabb som med mus.

Mjukvaran behöver inte stödja något speciellt tror jag. Mitt ritbord funkar i alla program.

Jo jag läste allt igenom tråden. Men hur fungerar grejerna egentligen? ifall man nu lyfter pennan blir pekaren kvar på samma ställe? eller måste man dra den hela tiden?
Hur är svars tiden på borden? Är det fullt möjligt att köra dessa som en mus eller finns det nackdelar vid jämförelse.

Tänkte förebygga musarm som kommer förr eller senare eventuellt.

Men hur fungerar grejerna egentligen?

När man använder pennan som mus så nuddar man inte underlaget utan man håller spetsen några mm över ritbordet (min funkar upp till c:a 1 cm). När du nuddar ritbordet räknas det som ett klick med vänster musknapp. Om du drar pennan på ritbordet räknas alltså detta som att du skulle trycka ner vänter musknapp och dra musen.

Hur är svars tiden på borden?

Svarstiden är som en vanlig mus.

Är det fullt möjligt att köra dessa som en mus eller finns det nackdelar vid jämförelse.

Det kräver ju lite träning och kan vara lite ovant i början (dubbelklick och högerklick är lite svårt i början). Jag har inte stött på något som är omöjligt att göra med penna men som går med mus.

Tänkte förebygga musarm som kommer förr eller senare eventuellt.

Det är samma anledning som jag hade. :)

Mycket tack för de bra svaret! Men skulle helst sett att man kunde dra pennan på underlaget jämt och ev. haft en liten knapp för att aktivera vänsterklick.
Låter rätt tungt att hålla pennan några mm över ytan samtidigt som man skulle jobba med snabba rörelser, måste vara lätt att råka dra den i bordet :D

EDIT* Fins visst någon sorts penna som sitter i det ställ? som man kan röra fram och tillbaks. Den kanske vore nått?

Men skulle helst sett att man kunde dra pennan på underlaget jämt och ev. haft en liten knapp för att aktivera vänsterklick.

Det är möjligt att det går att ställa in detta (det finns en hel del inställningar). Min penna har också två "knappar" som man kan använda som högeroch vänster musknapp.

Låter rätt tungt att hålla pennan några mm över ytan samtidigt som man skulle jobba med snabba rörelser, måste vara lätt att råka dra den i bordet

Det kanske låter svårt med det är det inte (så länge man har ordentligt stöd för armen). Testa själv med en vanlig penna.

Fins visst någon sorts penna som sitter i det ställ?

Hur menar du?

Tänkte mest på ullmanmouse men läste en del att den inte skulle vara så bra.
Ullmanmouse
En sorts penna man håller i ett ställ på något sätt.

251 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)