webForumDet fria alternativet

Trådlös accesspunkt tillsammans med Speedtouch switch/ADSL-modem

Datorhårdvara

1 svar · 393 visningar · startad av Erik Juhlin

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg
Frågan#1

Mina föräldrar har nu fått ADSL via Bjäre Kraft och beställde då ett "SpeedTouch 510 4x 10/100 Switch" modem.

Fungerar finfint, enkelt att installera och så. Och när vi sen anslöt bärbara så var det bara till att trycka in sladden. :)

Nu så fundera vi lite på att ha trådlöst nätverk bl.a. för att slippa nätverkssladden från ovan till undervåningen där huvud-telefonjacket sitter.

Skulle det fungera att trycka in en trådlös accesspunkt i ett av nätverksuttagen på switchen/modemet?

Och vad ska man ha för accesspunkt?
Såg den här på dustin. Okej för hemmabruk?
http://www.dustin.se/default.asp?ORIGIN=shopping/ProductDetail.asp?PID=5010055519

Och finns det en standard så nätverkskort från ett märke fungerar ihop med accesspunkt från annat märke?

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Hej du! Du måste NOG ha en router emellan modem och accesspunkten! Som tur är verkar vara denna vara inbyggd!

Jag har nyligen installerat två stycken sådana accesspunkter hos en kund. En fungerar som repeater (förstärkare) av signalen. Den räckvidd tillverkarna talar om skall man inte ta med en nypa salt, utan en snarare ett lastbilsflak. Det gäller inte bara d-links produkter. Ett par väggar av lite tjockare material och signalen kan bli dålig.

Produkten fungerar enl 802.11b standarden vilket ger 11 mbps överföringshastighet MELLAN datorerna. Det räcker till för de flesta men det finns snabbare.

En grej som jag störde mig på var att det strulade när jag ville ändra IP-adressen på accesspunkten. Trots relativt goda kunskaper i nätverk och hjälp av d-links support så fungerade det inte. Det gick dock att göra en "work-around."

Slutsats: Fungerar nog bra för dina föräldrar, får du problem med så får du posta här!

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)