webForumDet fria alternativet

Värmeproblem

Datorhårdvara

13 svar · 331 visningar · startad av lejzer

Medlem sedan juni 2002263 inlägg
Frågan#1

Hej!

Jag har ett litet problem. Har 2 datorer stående längst ner i en garderob. Båda maskinerna står på 24/7. Jag har sågat ut en bit i bakstycket på gareroben för ventilation. Trots detta är det konstant 34 grader i garderoben.

Någon som vet ett bra sätt att lösa detta på? Jag skulle vilja ha tag i en extern fläkt att sätta i bakstycket på garderoben, men vet inte riktigt var jag kan hitta en sådan, och vilken som skulle passa.

Någon som vet, eller har någon annan idé?

Tack på förhand!

/ Martin

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Skaffa en badrumsfläkt och en termostat så den inte går hela tiden. Det borde funka.

Hej SirPeter,

Tack för ditt svar. Gjorde en snabb sökning på badrumsfläkt på clasohlson och fann ju några stycken. Dessvärre utan termostat. Menar du att det ska finnas någon sådan med inbyggd termostat?

Vet du var isåfall?

Jag undrar om det kan räcka med en pc-chassifläkt?

/ Martin

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Många badrumsfläktar är väldigt högljudda, så kolla upp ljudnivån innan du handlar någonting (antar att ljudnivån är viktig, med tanke på att burkarna står i en garderob).

För övrigt skulle nog en eller ett par 120 mm-fläktar på typ 7v fungera ganska bra.

muskot,

Precis. Ljudnivån är rätt väsentlig, och jag misstänker att de flesta badrumsfläktar låter en hel del.

120mm fläktar, är det chassifläktar du tänker på då? Hur ska man koppla ström till dessa? Var kan man hitta dessa?

Tack!

/ Martin

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

120mm fläktar kan du hitta lite överallt (kolla datorbutikerna t.ex). Strömmer tar du väl lämpligen innifrån en av dina burkar. I en vanlig molexkontakt är den röda kabeln 7V och svart jord.

Peeer,

Tack. Ska kolla upp detta. Alternativt att sätta bättre kylning för diskarna i maskinerna.

Peeer:
Nej, det stämmer väl inte riktigt. Röda är 5 volt, gula är 12 volt och svarta är jord. 7 volt kan man dock få genom att koppla +12 V till fläktens pluskabel och +5 V till fläktens minus.

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

muskot > Sant! Nu gick det lite för fort igen :r

Medlem sedan juni 20015 009 inlägg

Men 34 grader, det är väl inte så mycket? :o

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Qimen skrev:

Jo

Qimen skrev:

Om det är 34 grader i garderoben kan man ju tänka sig att det är betydligt varmare i lådorna (och komponenterna är i sin tur ännu varmare).

Medlem sedan apr. 2002111 inlägg

kolla på http://www.elfa.se där finns en massa kul saker för hemmapularen!!

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

muskot skrev:

Qimen skrev:

Om det är 34 grader i garderoben kan man ju tänka sig att det är betydligt varmare i lådorna (och komponenterna är i sin tur ännu varmare).

I somras hade jag 30 grader i klädkammaren där jag har burkarna. Trots det så var det bara 2 grader varmare inne i burken.

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)