webForumDet fria alternativet

Montering av processorkylning

Datorhårdvara

7 svar · 283 visningar · startad av Prometheus

Medlem sedan mars 2001363 inlägg
Frågan#1

Hej!

Har försökt motera en Spire Whisperrock IV, men jag får ta mig tusan inte fast den. Har ASUS A7N8X-X och AMD Athlon XP2500+ Barton.

Hur mycket ska man trycka på de där clipsen egentligen, de är ju jättesvåra att få ned? Det är ju en sån där thermalpad på kylflänsen som har kladdat lite medan jag försökt, gör det nåt tro (skulle ju vara en skyddsfilm på, men det vara bara en stor plastbit istället så det gick inte att öva med)?

Hade god lust att dra skruvmejseln genom hela skiten igår...

Ja ja, får troligen lite hjälp i eftermiddag men jag tänkte att det var intressant att höra vad ni tror... (passar grejerna ens ihop?) *frustrerad*

Fick ju en hel skål godis från datorbutiken i alla fall ;)

/ Mattias

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Jag hade inga problem med att få fast en Spire Whisperrock IV på en Barton 2500+ på ett ASUS A7N8X 2.0 Deluxe-moderkort.
Eller snarare, min vän hade inga problem. :)
Du får nog trycka till rejält, använda en skruvmejsel eller nåt (det gjorde min vän) men ta det så försiktigt du kan!

OBS! Jag åtar mig inget ansvar om något skulle gå sönder.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Har iofs aldrig monterat en Whisperrock, men man brukar alltid få använda lagom mycket våld och göra så som m_soderlund föreskriver.

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Själva tricket är att inte ha ojämn belastning på CPUn för då spräcker du kärnan ;)
Men det behövs ganska mycket kraft!

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

För att lyckas spräcka kärnan måste man ändå vara bra klantig (så att ingen skräms upp i onödan).

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Använd en skruvmejsel i dom små jacken som finns i clipsen så ska det inte vara några som helst problem.

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

När jag monterade på min Spire Whisperrock så fick jag börja klippa i clipsen. Men det beror på att det var en FCPGA Socket. :)

Medlem sedan mars 2001363 inlägg

Tack.
Det gick bra till slut, fick hjälp av en som bände och tog till ite våld - och allt verkar fortfarande fungera :)

Har dock ett annat problem nu, fast det tar jag i en ny tråd, om någon skulle söka på ämnet nån gång...

/ Mattias

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
132 ms — ändringar (db)