webForumDet fria alternativet

Hem-PC - Prisvärda?

Datorhårdvara

14 svar · 751 visningar · startad av fredrik99

Medlem sedan maj 2000426 inlägg
Frågan#1

Företaget erbjuder nu två "förmånliga" datorpaket. Är dem prisvärda? Något som saknas ect?

Bärbart alternativ
Fujitsu-Siemens AMILO D
Intel Pentium 4 2.8 GHz / 133 MHz FSB (desktop processor)
512 MB DDR RAM / 166 MHz internminne
60 GB hårddisk
Combo DVD/CDRW, TV out (Spelar DVD och CD, bränner cd)
15" TFT SXGA skärm
Diskettstation
Modem, V90 56k (för att koppla upp sig via telefonnätet)
Nätverkskort LAN 10/100 (för att koppla upp sig via bredband)
USB 2.0 (snabb anslutning för skrivare, digitalkamera, extern hårddisk)
FireWire (annan snabb anslutning, exempelvis för digital videokamera)
Microsoft Windows Xp Home Edition
Microsoft Office XP med Word, Excel, Powerpoint och Outlook
Microsoft Works Suite 2003 med Works, Encarta Encyclopedia och Autoroute 2002
NORMAN Antivirus & Personal Firewall - Antivirusprogram och brandväggsskydd i tre år med fri uppdatering
Adobe Photoshop Elements 2.0
Ne, Nationalencyklopedin (DVD, Fullversion)
ATI mobility radeon 9000 (64bit), upptill 64 MB grafikkort
Integrerat grafikkort
Integrerat ljudkort
Integrerade högtalare
En filmkupong, där du kan beställa 3 av 9 DVD-filmer utan kostnad. I september kunde man välja på: Iceman, Will hunting, Traffic, Vansinnigt förälskad, Monsters ball, Tuppers minut (Petsson), Alfons Åberg, Inca mummies, I manegen med Glenn Killing och Torsk på Tallinn.

Brutto: 401 :-
Netto/33%: 269:- (36mån*269kr=9684:-)

Stationärt alternativ
Fujitsu-Siemens Scaleo 800S
platt 19" skärm
Intel Pentium 4 3.0 Ghz HT (Hyperthreading), 512kB cache
Diskettstation
Modem, V90 56k (för att koppla upp sig via telefonnätet)
Nätverkskort LAN 10/100 (för att koppla upp sig via bredband)
USB 2.0 (snabb anslutning för skrivare, digitalkamera, extern hårddisk)
FireWire (annan snabb anslutning, exempelvis för digital videokamera)
Microsoft Windows Xp Home Edition
Microsoft Office XP med Word, Excel, Powerpoint och Outlook
Microsoft Works Suite 2003 med Works, Encarta Encyclopedia och Autoroute 2002
NORMAN Antivirus & Personal Firewall - Antivirusprogram och brandväggsskydd i tre år med fri uppdatering
Adobe Photoshop Elements 2.0
Ne, Nationalencyklopedin (DVD, Fullversion)
D1627G - Grönt moderkort med bland annat nya intel springdale I865PE chipset
1024 MB DDR RAM / 200 MHz (2st 512 MB) internminne
250 GB 7200 RPM hårddisk
256 MB grafikkort ATI radeon 9800, AGP8x, ViVo, DVI
Ljudkort Soundblaster Audigy 2 Platinum (inklusive frontmodul och fjärrkontroll)
Högtalare Flat Panel Pro med extra bashögtalare
Webkamera med mikrofon
DVD+R/RW (4/2, 4/8/16/10/40x), läser och skriver både CD och dvd+r/dvd+rw skivor
Kortläsare, läser 6st olika minneskort: SD (Secure digital memorystick), MMC (Multimediacard), CF (Compact flash), MS (Memorystick), IBM (microdrive och kompatibla) och SM (Smart media memorycard)
Multifunktionstangentbord
Optical Wheelmouse
En spelkupong, där du kan beställa 3 av 9 spel utan kostnad. I september kunde man välja på: Fifa football 2003, Need for speed hot pursuit 2, Theme park inc, Medal of honor - Allied assault, Lego drome racers, C&C Generals, Shogun total war, 007 Nightfire, Sim city 3000 och The sims.

Brutto: 601:-
Netto/33%: 403:- (36mån*403=14508:-)

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Det verkar ju helt ok ( Men jag kan inte se varför den första kan kosta 5000:- mer?! ), men tänk också på att din dator inte kommer att vara "fet" om 36 månader. Kan du inte binda dig på ett lägre antal månader? Är du tvungen att köpa loss datorn när 36 månader har gått, eller är det en avbetalning du gör?

SPiN skrev:

Det verkar ju helt ok ( Men jag kan inte se varför den första kan kosta 5000:- mer?!

Menar du mindre?

SPiN skrev:

... men tänk också på att din dator inte kommer att vara "fet" om 36 månader. Kan du inte binda dig på ett lägre antal månader? Är du tvungen att köpa loss datorn när 36 månader har gått, eller är det en avbetalning du gör?

Efter 36 månader skall man köpa ut datorn till marknadspriset, vilket är ganska difust. 36 månader ligger avbetalningen på :o

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Siba har nästan samma laptop för 13990 kr (lite mindre hårddisk och eventuellt även mindre programvarupaket). Själv skulle jag aldrig köpa en laptop med desktop-processor, men det beror iofs på hur man tänkt använda den.

Grönt moderkort

Skojar de eller försöker de slå rekord i irrelevant information?

Personligen tycker jag att det är dumt att hyra en märkesdator med en massa lull-lull och det senaste av allt som man sedan måste betala i tre år. Men det är ju upp till var och en att bestämma.

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Grönt moderkort borde väl innebära att det är snällt när man ska återvinna det och inte innehåller en massa miljögifter?

muskot skrev:

Själv skulle jag aldrig köpa en laptop med desktop-processor, men det beror iofs på hur man tänkt använda den.

Vad är skillnaden?

Inwarehouse tar 17 880:- (inkl. moms) för bärbara alternativet.
http://www.inwarehouse.se/pb.asp?src=3&sku=e620398

Och för Scaleo 800S tar dom 22 214:- (inkl. moms) och då medföljer inte skärmen.
http://www.inwarehouse.se/pb.asp?src=2&sku=e620402

Ganska överkomligt, men det där med att köpa ut datorn efter 36 månader till marknadspris är lurigt :l

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

fredrik99 skrev:

Ganska överkomligt, men det där med att köpa ut datorn efter 36 månader till marknadspris är lurigt :l

Hur då :q
Förra datorn jag hade(som ungerna har nu) löste jag ut för 1500:- (pII300 osv...) "rätt" pris då om du frågar mig.
En 3år gammel pc har inte det högsta värdet för att säga så.
Det fanns en del företag som krängde dom gammla burkarna för en krona (SEB b.la. har jag för mig)

Medlem sedan aug. 20022 436 inlägg

Det där med lösa ut är inte så farligt. På mitt företag fick man lösa ut datorn efter 36 månader. Då kostade den 2000. Det var ju Penitum 3 och allt sånt där i dom.

Okej, jag menar man får räkna in den summan i ack. priset redan idag! Lär nog inte vara något överpris, vad ska leverantören med en bunke datorer till :e

Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Knepigt att räkna ut vad det kostar, tycker jag. I.o.m. att det dras på bruttolönen så påverkar det väl även pension, sjukpenning och a-kassa vad jag förstår?

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Robban skrev:

Knepigt att räkna ut vad det kostar, tycker jag. I.o.m. att det dras på bruttolönen så påverkar det väl även pension, sjukpenning och a-kassa vad jag förstår?

Japp, det är när man ligger nära vissa brytgränsor man är tvungen att räkna på det, ligger man över eller mycket under kanske det inte spelar någon roll (och nä, jag minns inga summor :r för min del spelar det ingen roll måste ändå betala statlig skatt)

Förlorarna är väl indirekt staten (förlorade sociala avgifter ect.) och individen (pension ect.), eller?

muskot>>
Skulle du (eller någon annan!) vad det är för skillnad på en desktop-processor mot en stationär-processor?

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Laptopen på Inwarehouse har i alla fall inte samma specifikationer på skärmen som den i första inlägget (SXGA - 1280x1024 vs. SXGA+ - 1400x1050). Det är dock möjligt att det rör sig om en felskrivning någonstans.

Desktop-processor är samma typ av processor som sitter i stationära datorer. Dessa processorer är kraftfulla, men drar väldigt mycket ström, vilket betyder usel batteritid och dålig portablitet om den sitter i en laptop. Om detta är viktigt eller inte beror som sagt på vad man tänkt använda datorn till, men själv skulle jag inte satsa på en sådan maskin.

Tack för svaret :)

Batteriet skall räcka i två timmar, "enligt" informationen på Fujitsu-Siemens hemsida.

Förresten, är det någon som har en Fujitsu-Siemens laptop? Hur är det med ljudvolym, allmän prestanda ect.

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)