Stod inget om det, har mailat för mer info.
Stället där han har annonserat accepterar endast 80 (!) tecken, så det är svårt att få med allt.
Låter dock som ett helt paket.
Ja det är väl egentligen det ;):D Det är klart det kan ju vara så att tangentbord och mus inte är med. Men det köper man ju till för en hundring eller två. Så det är ju inte den största katastrof du kan drabbas av.
Jag tycker inte att det är särskilt billigt. Såvida det inte är något extremt säljaren utelämnat får man ett helt nytt system med likvärdiga (eller bättre) prestanda för ca 4000 kr. Generellt är begagnat sällan prisvärt.
Förutom att ta reda på märke och modell på redan uppräknade prylar bör du även ställa dessa frågor och tänka på dessa saker innan du handlar:
Processor
Athlon eller Duron? Av någon anledning verkar folk tycka att AMDs modellbeteckningar är ointressanta. Har man en Intel säger man exempelvis Pentium III eller Celeron – aldrig bara ”Intel” – men är det en Athlon eller Duron säger man bara AMD. Irriterande. Duron är en budgetprocessor och se upp för Athlon Slot A (dock osäker om de nådde 1 GHz).
Moderkort
Märke, modell och revision? Hur mår kondensatorerna på kortet? Ser de ut så här (tittar man noga ser man att kondensatorerna håller på att öppna sig upptill) ska du definitivt INTE göra någon affär såvida det inte är extremt billigt. Defekta kondensatorer är ett stort problem bland moderkort som är ett par år gamla, har det själv på ett Abit KT7A (från 2001) vilket resulterar i instabilitet.
Kylning
Märke på fläktar och kylflänsar? Ljudnivå?
Chassi och nätaggregat
Märke, modell, specifikationer?
Grafikkort
Ljudkort
Nätverkskort
Först när man känner till allt detta kan man börja fundera över hur prisvärd datorn egentligen är.
Funderade även på att enbart köpa ny processor och moderkort (+minne och ljudkort, grafik och nätkort har jag) - på Dustin kostar bara det ca 2500 kr för billigaste.
Jag trodde det skulle va billigare att köpa separata delar...
Har du lust att berätta var man kan få tag på en ny för det priset?
Är det med eller utan skärm?
Ja, visst. Priset var höftat och skärm medräknad. Gjorde precis en Buggy-summering, och då blev Datorhandel billigaste företag med följande prylar:
558 ASUS MATX NFORCE220D SOCKET A LAN VGA (A7N266-VM SE/LAN)
// Stabilt moderkort med GeForce 2 MX-grafik, ljud och nätverk integrerat
429 AMD CPU DURON 1300 SOCKET A (DHD1300AMT1B)
436 256MB PC266 DDRAM MAJOR/3RD (DDR256MB266)
273 Q-TEC 6021CMD MIDITOWER ATX 300W SILVER (13303)
568 EXCELSTOR 40GB UDMA100 7200RPM IDE (ESJ240)
325 SAMSUNG. CD-RW 52X24X52X ROXIO SW BULK (SW-252BEA)
99 SPIRE CPU COOLER SOCKET A 3200+ SQ (SPA04B4)
Summa : 2688 kr
Tyvärr hade Datorhandel inte några billiga skärmar, men det går att få tag på nya 17"-skärmar för dryga tusenlappen i andra butiker. Med skärm, högtalare, tangentbord och mus borde vi hamna runt 4000 kr för detta helt nya system som är minst lika bra som ovanstående begagnade (iaf utifrån de specifikationer vi känner till). Observera också att detta är ett ganska dumsnålt paket med absolut billigaste komponenter (syftet är endast att jämföra mot den begagnade datorn ovan). Lägger man på lite pengar här och där får man betydligt bättre grejer (en dubbelt så stor hårddisk kostar t ex ~100 kr mer).
Mira skrev:
Funderade även på att enbart köpa ny processor och moderkort (+minne och ljudkort, grafik och nätkort har jag) - på Dustin kostar bara det ca 2500 kr för billigaste.
Jag trodde det skulle va billigare att köpa separata delar...
Dustin är bra, men helt fel återförsäljare att vända sig till om man vill komma undan billigt. Nytt moderkort och ny processor går att få för en dryg tusenlapp (eller ännu billigare om man väljer en långsammare processor). Priser från shg.biz:
370 ECS K7S5ALX Pro , SIS735, Sokkel A
725 AMD Athlon T.Bred XP 2400+/266, Sokkel A
Summa : 1095 kr
Verkar som en bra idé att köpa några delar i taget (dock inte fr. Dustin).
Hur passar nya delar ihop med gamla delar?
Något man ska tänka på?
Är det bara socket/sockel som måste stämma mellan ett moderkort och en processor?
Det jag har...
- ATX-låda (storlek: vet ej)
- grafik: Millenium Matrox G200 AGP
- diskett, cd-rom (står bara 48x Max på den), Philips CD-RW4800
- hd (minns ej namn)
- CPU: Celeron 466 MHz
- SDram pc133 (192 mb)
Vad jag har för moderkort vet jag inte.
Tänker börja med att köpa nytt moderkort+processor+mer minne.
Har kollat på dessa produkter (på shg.biz):
310411 ECS K7S5ALX Pro , SIS735, Sokkel A
320378 AMD Athlon T.Bred XP 2000+/266, Sokkel A
320338 Spire WhisperRock III, Køler Sokkel A
LAN är integrerat, men jag måste ha ett ljudkort (duger med nått simpelt).
Minne kommer jag köra med SDram tills vidare, eftersom jag har det sen förut.
De grejerna kommer passa utmärkt ihop. Moderkortet, som är ruskigt prisvärt, har även integrerat ljud. Det tar både DDR- och SDRAM-minnen (dock ej samtidigt), vilket är perfekt för den som vill uppgradera lite i taget.