webForumDet fria alternativet

Nytt moderkort.

Datorhårdvara

11 svar · 271 visningar · startad av colione

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg
Frågan#1

Hej, jag funderar på att köpa ett nytt moderkort...ljud och lan får gärna ingå dock inte grafik och S-ATA är onödigt det också....

Det är till AMD....Några tips?

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Prisklass?

Asus A7N8X Deluxe och Abit NF7-S är ju ganska populära och kostar dryga tusenlappen, båda har dock SATA. Vill du ha ett billigt kort finns ju t ex ECS K7S5A Pro för under 400 kronor.

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Deluxe är väl ganska onödigt om man inte vill ha S-ATA...
Och har inte Abit kortet en fläkt?

A7N8X Deluxe har förutom SATA även en bättre ljuddel, firewire och en extra LAN-kontakt jämfört med vanliga A7N8X. Men tycker man att det också är onödigt håller jag med dig.

Det stämmer att Abit NF7-S har en fläkt, men det behöver ju inte nödvändigtvis vara negativt. Och det är ju ingen stor operation att fixa passiv kylning på NF7-S, om man nu skulle vilja göra det.

Priset spelar inget roll...såg ett i ungefär samma prisklass från msi, hette typ delta...

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Okej... Men jag kan ju säga det att ljuddelen på Deluxa kakan är inte jag helt nöjd med. Kan ibland när man är inne i spel få för sig att spraka som fan. :l

Det låter inget kul. Hörde om en annan som också hade problem med sprak på sitt Asus A7N8X Deluxe. Han returnerade det och köpte ett Abit NF7-S istället (som fungerade problemfritt). Datorbutiken.com hävdade dock att det inte var något fel på Asus-kortet, och så blev det en massa strul. Har för mig att det löste sig till slut.

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Jag har också haft problem med ljudet på mitt ASUS A7N8X Deluxe-kort. Ibland i spel, eller när jag lyssnade på musik, började ljudet helt plötsligt att spraka som tusan. :(
Det blev till att starta om Winamp/spelet & sen så fungerade det igen.. Men lagom irriterande är/var det!

För övrigt rekommenderar jag ändå A7N8X Deluxe-kortet, det är bra. :)

För närvarande står jag och velar mellan dessa tre kort:

ASUS A7N8X DELUXE NFORCE2 SOCKET A 400/400MHZ ATX

MICROSTAR KT4ULTRA-BFISR SKTA RAID SATA BT LAN ATX
MICROSTAR KT6DELTA-FIS2R SKT-A RAID FW LAN ATX

Jag lutar mot det senaste....vad säger ni, är det fortfarande ASUS-kortet som strular med ljudet eller ska jag köra på det nya MSI-kortet, som ju har samma funktioner....förutom nForce-chipet

Jag säger fortfarande Asus A7N8X Deluxe eller Abit NF7-S. Det är inte alla som har problem med ljudet på A7N8X Deluxe, men det förekommer (två stycken bara i den här tråden).

KT400 är gammalt, så KT4Ultra kan du stryka direkt (speciellt när det kostar över 1700 kr). KT600 är visserligen nyare än nForce2, men ändå långsammare. Sedan gillar jag inte MSI heller.

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Jag håller helt med muskot. KT400 går fetbort, och Asus håller jag mig hädanefter till vad gäller AMD-moderkort. Bra funktioner och värt varenda krona. Bäst i test i Mikrodatorn i våras dessutom, tror jag. :)

Då blir det ett sådant då...tack så mycket...

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)