I min bärbara P4 har jag en firewire-port som skiljer sig från den i den stora datorn.
Ska nu köpa en extern hårddisk till den bärbara som jag ansluter via firewire, måste man ha någon form av adapter som gör om porten till en "normal" firewire-port?
(förresten, vilket är snabbast firewire eller USB 2.0)?
Det beror på vilken typ av Firewire. Om du kör med Firewire 400 (400 MBit/s) så är USB 2.0 snabbast med sina 480 MBit/s, men sedan finns ju Firewire 800 (800 MBit/s) också. ;)
Det beror på vilken typ av Firewire. Om du kör med Firewire 400 (400 MBit/s) så är USB 2.0 snabbast med sina 480 MBit/s, men sedan finns ju Firewire 800 (800 MBit/s) också. ;)
Min dator är en fujitsu amilio -d 8820 2,8 ghz, fy fan vad den låter illa. :( :x
Står inget annat än firewire så jag antar att det är firewire 400 mbit. Men usb 2.0 har den. :D
Har sett en del benchmarks med usb vs firewire. Där har firewire tagit usb ganska enkelt.
Jag resonerar så här att usb har man till möss, tangentbord, webbkamera och lite sådana enkla saker. Firewire har man sedan till extra hårddiskar, extra film/ljudenheter m.m. Alltså usb för lättare saker och firewire för de lite mer tungre sakerna.
Jag resonerar så här att usb har man till möss, tangentbord, webbkamera och lite sådana enkla saker. Firewire har man sedan till extra hårddiskar, extra film/ljudenheter m.m. Alltså usb för lättare saker och firewire för de lite mer tungre sakerna.
Hur motiverar du det? Du måste väl ha något slags faktaunderlag för att resonera på så sätt?
Jag kör externa hårddiskar via USB2.0. Det fungerar alldeles utmärkt. Jag resonerar så här: Firewire var de facto-standarden tidigare när det gällde dataöverföring i höga hastigheter. Eftersom folket som har sådana behov (filmfolk, musiker och andra "humanister") är extremt konservativa så fortsätter dom att propagera för den tekniken trots att USB2 kommit med i matchen.
Att jämföra firewire med usb är som att jämföra ide med scsi.
Visst, firewire har varit frånvarande i de flesta prylar på pc/win sidan, men det har vi dels att tacka intel för som proppagerat för usb.
Inte ens usb 2.0 pallar med tyngre saker, visst, 480 mbit istället för firewires 400 är ju bättre i teorin, men i praktiken ser det mycket annorlunda ut. Usb är endast gjort för möss, tangentbord, andra styrdon, på sin höjd webbkameror och minneskortsläsare, men där är nog gränsen på användbarhet nådd.
Ett "bevis" på detta är ju elförsörjningen.
Firewire klarar lätt att driva den mesta av utrustningen själv medan usb baserade extern hårdvara kräver en separat elförsörjning.
Jag påstår inte nu att usb är dåligt men inte heller bäst, firewire har sitt användningsområde och usb sitt :)
264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2