webForumDet fria alternativet

Konstig dator?

Datorhårdvara

19 svar · 541 visningar · startad av d@le

Medlem sedan juni 2001329 inlägg
Frågan#1

Hej, en släkting till min flickvän ringde hem häromdagen och undrade om jag inte kunde komma över och kolla på hans dator, då den helt enkelt vägrade starta. Så idag när strömmen äntligen kom tillbaka till sydsverige så åkte jag dit för att kolla, och det är ett minst sagt udda problem.

Startar man den så visar den antingen ett av tre alternativ,

1. Operating System Not Found (ingenting mer händer)
  2. Börjar ladda Windows XP men ingenting mer händer..
  3. Kommer upp blå skärm med olika felmeddelande, för exempel se nedan:

PartMgr.Sys, Page_fault_in_nonpaged_area, Adress FADE64AB base at FADE4000

el.

Symevent.sys, Address F84SEO4B base at F84S7000

osv.

fattar noll och ingenting, har också provat starta upp den med Windows XP installationskivan och både reparera installationen och installera om den nuvarande, men också där är resultaten olika, antingen så hittar den ingen hårddisk, eller så hittar den hårddisken och den gamla installitionen men kan inte fullfölja den då den hittar "fel" på disken vid 53% sökning i scandisk.

Så vad ska jag hitta på? Tilläggas kan att han har flera partioner, men de sista gångerna jag prova så fick den för sig att hårddisken inte fanns där, så jag gav upp för idag och begav mig hemåt för att försöka få hjälp här.

Det är också ganska angeläget om att få igång hårddisken så "hel" så möjligt då han sparat en mängd med digitalbilder som han gärna vill kunna komma åt.

Alla tips på program som kan hjälpa mig, om jag ska uppdatera bios eller vad tusan det är frågan om mottages gladeligen. Det jag fick fram av setupen var förresten att bioset är följande,

4S4EB2X0.86A.0022.P15 (den första s:et kan eventuellt vara en 5:a, då jag inte ser vad släktingen skrivit)

Nåja, hursomhelst, tack på förhand för all tänkar hjälp!

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Jag skulle börja med att prova att köra något diagnostikprogram på hårddisken. Finns att ladda ned på respektive tillverkares hemsida. Moderkortet verkar förövrigt vara ett Intel SE440BX-2.

Tack för förklaring om vilket moderkort, men vad kan jag hitta diagnostikprogrammen och hur ska jag få till det när den ibland inte ens hittar hårddisken?

Som jag skrev finns de att ladda ned på respektive tillverkares hemsida. Kan tyvärr inte vara mer tydlig än så eftersom du inte berättat vilket företag som tillverkat disken.

Programmet lägger man i alla fall på en diskett som man startar datorn ifrån.

Medlem sedan mars 20023 686 inlägg

Här hittar du i alla fall länkar till olika tillverkare.

http://www.datorbutiken.com/se/returb/servicecomp.php

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Gör såhär:
Köp en ny HD.
Installera ett operativsystem på den.
Försök rädda allting på den förra hårddisken när du väl är inne i windows.
Kassera gammal hårddisk.

Muskot: Jo, jag kom på det också sen att det var tillverkaren för hårdvaran du menade, fick för mig du mena ett "allmänt" diagnosverktyg, men tack för tipset, ska ta reda på märket på hårddisken och se om det räcker.

medialabs: tack för länken :)

jymdis: tack för tipset, känns som om det är den sista utvägen, eller har den en gång börjat "strula" så kanske man ska ta det säkra före det osäkra och skaffa en ny... huvudsaken är dock den att bilderna räddas, nåja, tack för tipset iaf

Rent allmänt, vilken hårddisk ska man köpa om det blir aktuellt med en ny? Alltså vilket märke är "bäst" !?

Generellt finns det egentligen inget bästa märke, utan det beror på vad man prioriterar. Vill man ha hög prestanda ligger Western Digital bra till, vill man ha en tyst disk är Seagate bra. IBM/Hitachi ligger någonstans mellan de båda.

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Seagate rekommenderar jag!
Börjar en HD strula ska man rädda allt så fort det går.

Ok, men då vet jag vad jag ska kika efter åt han :)

Medlem sedan sep. 20032 inlägg

Definitivt hårddisken som har gått. Jag skulle göra som Jymdis. =)

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Nja.. det kan även vara glapp i spänningskabeln/kontakten till hdd:n. Vilket i sin tur kan leda till att bios tappar inställningarna och att filsystemet får sig en knäpp (om det glappar under körning). Så innan man springer iväg och handlar en ny disk kan det vara vettigt att ivf testa att skifta runt spänningsmatningen (byta mellan cd och hdd eller en ledig), köra hdd detect i BIOS-setupen samt reparera från skivan alternativt installera XP parallellt i temporär mapp och reparera /kopiera därifrån. Det sista förutsätter att det första jag skrev fungerar.

Medlem sedan dec. 1999167 inlägg

Kan det inte vara så att det är annat som strular ??

Har haft en compaq burk som inte ville ladda win och skyllde på hårddisken, visade sig att det var DVD spelaren som var kass.

En kompis dator var helt död, visade sig att modemkortet var kass.

Kanske försöka att koppla bort allt "onödigt" och försöka starta den :q

Nu var det många fler alternativ, ska prova först att ladda ner ett diagnosprogram sedan så får jag prova koppla bort allt "oöndigt" så får vi väl se vad som händer :)

Kan även vara IDE-kabeln som strular.

Efter att ha kört diagnosprogrammet så fungerar datorn nu igen, men då och då kommer det upp felmeddelande (som dock korrigeras, ni vet det där med felrapport blallalal... ). Men så vad säger ni, bör jag trots allt ge han rådet att satsa på en ny hd?

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Hdd är inte dyrt, idag, så varför inte?

Men jag skulle inte bli förvånad om problemet återkommer efter en tid, även med den nya hdd:n. (har varit med om det då grundfelet var nätdelen/kabeln).

Ok, tack alla för hjälpen iaf :)

Hittade programmet några fel på hårddisken då?

Ärligt talat så vet jag inte, den körde en typ av scandisk ibörjan sen så stog det att den sparat några filer blla... och sen så fungera den, men nu så har vi iaf beställt en Western Digital från komplett, det var väldigt var priserna gått ner förresten. Minns när jag köpte 8 mb ramminne för över 1000:-, och nu så får man en 40 gb hårddisk för 500:-

Nåja, vi får se om denna funkar bättre :)

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)