Jag skulle börja med att prova att köra något diagnostikprogram på hårddisken. Finns att ladda ned på respektive tillverkares hemsida. Moderkortet verkar förövrigt vara ett Intel SE440BX-2.
Hej, en släkting till min flickvän ringde hem häromdagen och undrade om jag inte kunde komma över och kolla på hans dator, då den helt enkelt vägrade starta. Så idag när strömmen äntligen kom tillbaka till sydsverige så åkte jag dit för att kolla, och det är ett minst sagt udda problem.
Startar man den så visar den antingen ett av tre alternativ,
- Operating System Not Found (ingenting mer händer)
- Börjar ladda Windows XP men ingenting mer händer..
- Kommer upp blå skärm med olika felmeddelande, för exempel se nedan:
PartMgr.Sys, Page_fault_in_nonpaged_area, Adress FADE64AB base at FADE4000
el.
Symevent.sys, Address F84SEO4B base at F84S7000
osv.
fattar noll och ingenting, har också provat starta upp den med Windows XP installationskivan och både reparera installationen och installera om den nuvarande, men också där är resultaten olika, antingen så hittar den ingen hårddisk, eller så hittar den hårddisken och den gamla installitionen men kan inte fullfölja den då den hittar "fel" på disken vid 53% sökning i scandisk.
Så vad ska jag hitta på? Tilläggas kan att han har flera partioner, men de sista gångerna jag prova så fick den för sig att hårddisken inte fanns där, så jag gav upp för idag och begav mig hemåt för att försöka få hjälp här.
Det är också ganska angeläget om att få igång hårddisken så "hel" så möjligt då han sparat en mängd med digitalbilder som han gärna vill kunna komma åt.
Alla tips på program som kan hjälpa mig, om jag ska uppdatera bios eller vad tusan det är frågan om mottages gladeligen. Det jag fick fram av setupen var förresten att bioset är följande,
4S4EB2X0.86A.0022.P15 (den första s:et kan eventuellt vara en 5:a, då jag inte ser vad släktingen skrivit)
Nåja, hursomhelst, tack på förhand för all tänkar hjälp!