webForumDet fria alternativet

Trasigt moderkort eller vad annars?

Datorhårdvara

2 svar · 281 visningar · startad av Klös

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg
Frågan#1

Jag skulle hjälpa en polare med en nyinköpt dator idag men vi kom inte så långt.
Allt var/är korrekt monterat hårdvarumässigt på ett Asus P4S8X-X moderkort. När vi trodde att allt var OK började jag installera XP åt honom vilket fungerade utan problem, men vid omstarten fick jag Diskboot failure, min första tanke var att gå in i BIOS och ändra BOOT-ordningarna. Fortfarande fel.... Varpå jag upptäckte att Primary master inte detekteras av BIOS öht :o Eller rättare sagt den gör det men inställningarna verkar inte fastna.
Jag fick gnugga geniknölarna ordentligt innan vi kom på att vi kanske skulle uppdaterea BIOS, sagt och gjort men Primary Master är fortfarande borta i BIOS/POST.

Så hur i hela världen är det som är fel? Det går att se disken (en sprillans Western Digital) från XP:s partionenring samt från installationsprogram för Linux (Red Hat 7) men i övrigt så vill BIOS inte kännas vid disken.

Är moderkortet helt enkelt trasigt eller vad ska jag göra för att få BIOS att förstå att det finns ett bootbart lagringsmedia på primary master?

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Prova att köra "cable select" på disken. Krångel med WD och nForce2-kort burkar i alla fall kunna lösas så, kanske fungerar även här?

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg

OK ska telefonera över det tippset..... :)

REDIGERING
Jag ringde och han ringde tillbaka och det fungerar :) Tack
muskot

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
117 ms — ändringar (db)