Jag har två datorlådor men bara en skärm, mus och tangentbord. Kan jag koppla ihop burkarna till samma skärm och övriga tillbehör? Anledningen är att jag vill använda den nya datorn som vanligt och ha den gamla burken som server, men utan att köpa ytterliggare en skärm. Hur ska man lösa detta på bästa sätt?
Kolla dock upp att den emulerar mus och tangentbord (i alla fall om du kör PS/2, då det på vissa moderkort tillfälligt kan sluta fungera när man växlar) och att switchen klarar tillräckligt höga upplösningar för dina ändamål utan att bilden blir suddig.
Annars borde det väl vara enklast och billigast att fjärrstyra servern?
Naturligtvis ska de ju kopplas ihop rent nätverksmässigt, men det är inget problem då jag vet hur man gör :) Vad jag efterfrågade var helt enkelt ett sätt att kunna ha endast en skärm till två datorer och kunna använda samma mus och tangentbord till de båda. Man vill ju gärna se vad man gör när man fixar och trixar. Och att hålla på och manuellt skifta skärmsladden mellan burkarna tycker jag är ett för högt pris att betala ;)
Lasp, vad menar du med det gamla sättet?
Fjärrstyrning är ju en bra lösning just vad det gäller servrar, men det kanske blir svårt att fixa andra grejer (vanligt datorarbete) på serverburken med en sådan funktion.
Kanske en bärbar dator skulle kunna lösa problemet? Den har ju redan en skärm hehe.
Tar gärna exempel på artikelnummer för en sådan switch, hos tex. Clas Ohlson.
Har iofs inget med ditt egentliga problem att göra, men själv har jag, äntligen, efter 1,5 fått ändan ur vagnen och rensat bort en dator från min arbetsplats. (Dubbla skärmar mm)
Kör nu dator nr2 endast fjärrstyrt. Kör iofs knapp några applikationer på den.
Jag måste säga att det är för mig en sann befrielse med bara "en dator", eller en "kontrollplats" i alla fall.
Mao... behöver du verkligen kunna använda båda datorerna så pass mycket att de måste stå brevid dig samt vara "helt körbara"?
(Det är väl vad Lasp syftar på, att ha två datorer brevid sig i stället för i alla fall en i garderoben.)
Tänk dock på det jag nämnde i mitt tidigare inlägg innan du handlar. Har du planer på att köpa en ny skärm kan det vara idé att titta efter en med dubbla ingångar. Då räcker det att köpa en switch för mus och tangentbord. Det finns nämligen risk för att bilden blir risig om man använder en dålig (billig) KVM-switch.
269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e