Det började här om dagen efter att jag plockat ihop lite datapryttlar för att skapa en så tyst dator som möjligt.
Och då menar jag, tyst.
Gick på rekommendationer från härsan och tvärsan.
Det blev:
Låda: Antec - sonata (Dyr som satan, men den skulle ju -"vara så tyst")
Moderkort: ASUS, A7N8X-X (utan fläkt, hyffsat pris)
Prosessorfläkt: Silverado,noisecontrol (silverplatta och hela kittet; kalasdyr)
Grafikkort: Sapphire Radeon 7000 (utan fläkt)
Tror ni att det blev tyst?
Nej, det låter, det låter mycket, *jag får ont i huvudet*
Vad göra?
1. Gå till baka med grejjorna
2. Fortsätta kör på min slöa bärbara 500Mhz:are
3. Köpa mig ett paket Alvedon och köra på
4. Annat fritt alternativ
Ta först och främst reda på vad som låter och vad du kan göra åt det. Tänk också på att komplett tystnad är i princip omöjlig att uppnå. Det är visserligen ett Zalman-chassi på gång som är helt passivt kylt, men även där får man stå ut med ett visst hårddiskljud (se http://www.teschke.de/heatpipes/Neues/Gehause/Zalman/zalman.html).
Du har förmodligen en fläkt i nätaggregatet, en på processorkylaren och ytterligare en chassifläkt monterad. Prova att stoppa dessa fläktar - en i taget - för ett kort ögonblick och se om du kan peka ut någon av fläktarna som särskilt högljudd. Vidare har du förmodligen en eller flera hårddiskar som snurrar i lådan. Dessa producerar, förutom ett konstant vinande, även läs- och skrivljud. Har du en högljudd hårddisk spelar det ingen roll hur tysta komponenter datorn är byggd kring i övrigt.
/r
Antec Sonata har två 120 mm-fläktplatser. Köp hellre fläkt från Panaflo, NBM eller Adda än Papst (även om deras 120 mm håller sig tyst på 7v).