Har du rätt grafikdrivare?
Har ett problem som återkommer även efter en ominstallation av Windows. Kör Windows XP och problemet är att helt plötsligt så börjar menyer och program att fara hej vilt så fort jag rör på muspekaren. Problemet kvarstår alltså även efter att jag formaterat partionen med XP's eget installationsprogram och installerat om XP på den nyformaterade partionen, jag blåser därmed alltså allt som finns på den innan jag installerar en ny fräsh kopia. Men det kommer tillbaka, så antingen så är det en hårdvara som är trasig eller så är det en drivrutin som är skit. Vad som händer är alltså, att så fort jag rör på muspekaren så börjar menyer att öppna sig, program som exempelvis Excel öppnas. Skärmen blir bara kaos och vad jag kan göra då är att stänga av datorn. Jag kan ju använda tangentbordet men det är som att hela skiten ballar ut och det går ju inte använda datorn så bra även fasty man kan använda tangentbordet. När jag inte rör på musen så händer ingenting men allt som blev när jag gjorde det är ju fortfarande uppe på skärmen och när jag rör på musen igen så forsätter helvetet, det är inget som går att få stopp på.
Jag har frågat och frågat folk vad de kan tro att det beror på och jag har fått flera teorier. En trodde att det berodde på mitt grafikkort, att det blir för varmt för fläkten på det är inte den bästa, den har varit borttagen och varit igentäppt med damm och liknande. Den kan ju visserligen bli för varm men inte kan väl en varm GPU göra att det blir såhär?? Sedan var det någon som trodde att det helt enkelt beror på en idiotisk drivrutin till musen, vilket är vad jag också tror. En annan trodde också att det kunde bero på de identitetsnummer eller adresser eller vad det nu är som Windows tilldelar PCI-platserna i datorn. Observera att grafikkortet är AGP. Och att det kunde vara två maskinvaror som slåss om samma adress. Kan vara men jag kan inte se att det finns något frågetecken i hårdvaruhanteraren så jag tror inte det. Han trodde iallafall att genom att kasta om korten i datorn och sedan nollställa BIOS så skulle det lösa sig eftersom platserna då antagligen får nya adresser. Men jag tror inte på detta heller. Det mest troliga som jag tycker är att det är drivrutinen till musen som är skit.
Vad tror ni, vilket av detta låter mest troligt eller kan det bero på något helt annat?
Hjälp, vill veta vad detta är inann jag installerar om systemet på nytt.