webForumDet fria alternativet

AMD

Datorhårdvara

8 svar · 287 visningar · startad av huskyboy

Medlem sedan dec. 2002175 inlägg
Frågan#1

Jag har en dator med AMD 2000+ och 256mb i minne, men när jag högerklickar på "den här datorn" och kollar egenskaper så står där Amd 2000+, 663mhz och 224mb minne.
Kan man lita på det för det borde väl vara 1666mhz iallafall?
Jag har bara haft Intel innan så jag vet inte vad det brukar stå på AMD.

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Då måste jag ställa den oundvikliga frågan, vad återfinner du för information i BIOS?

Nu har den gått upp till 911mhz.
Hur kollar jag i BIOS?

Medlem sedan feb. 20003 100 inlägg

Är det en bärbar eller stationär?

Det är en bärbar.

Medlem sedan juni 20015 009 inlägg

Amd har en funktion som heter PowerNow, den klockar ned cpun för att spara batteri (den gör så även om du har strömadaptern i), men har du ngt program som kollar hastigheten på cpun så ser du att hastigheten ökar när det behövs.

Okej, då behöver jag kanske inte vara orolig att det inte stämmer och att jag har blivit lurad?

Medlem sedan juni 20015 009 inlägg

Nejdå du har inte blivit lurad. Vilket märke har du på datorn?
Jag har en hp och jag majlade och frågade hp.

hp @ majl skrev:

Då bärbara datorer byggs väldigt snävt, blir de lätt överhettade och därför kan vi med hänsyn till
produktens funktionalitet inte rekommendera att du experimenterar med låsning av processorn i
maxhastighet. Vi är heller inte säkra på hur det skulle gå till, men om du på egen risk ändå vill
experimentera, kan du prova att byta processordrivrutinen mot en drivrutin för AMD Athlon k7, till
exempel. samt möjligen även byta ut drivrutinen för ACPI mot en Standard-PC drivrutin. Dessa
manövrar kan dock ställa till en hel del besvär, som eventuellt kan resultera i att du tvingas göra
en systemåterställning eller i värsta fall bränner CPU:n. HP tar i så fall inget som helst ansvar
för detta !

:)

Det är en acer.

252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
117 ms — ändringar (db)