webForumDet fria alternativet

Tänkte köpa en kabel...

Datorhårdvara

26 svar · 615 visningar · startad av caze

Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg
Frågan#1

Så jag kan koppla ihop TV'n med datorn, vad behöver jag veta för att kunna köpa rätt kabel? Vad ska jag kolla och så...
Ska alltså koppla en dell dator till en B&O TV....

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

S-videokabel brukar ge bäst bild, så kolla om teven klarar av s-videosignaler och att grafikkortet har ett sådant uttag.

Okej, hur vet jag att den klarar det? det var det jag menade...

Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg

Har den ett urtag för det brukar den oftast klara det. ;)

jo hehe, men hur ser jag att den har ett uttag för det, jag är inte speciellt kunnig angående hårdvara, borde jag inte kunna se i enhetshanteraren lr något sådant vilket typ av kabel jag ska ha?

Alltså hur ser jag det på baksidan? Ska jag skicka med en bild på baksidan av datorn eller?

enhetshanteraren:

enhet.gif
Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Titta bakpå TV:n, hur ser det ut där?
Om det bara finns Scartkontakter så kan det finnas möjlighet att ställa in TV:n till RGB-läge, rtfm eller nåt ;).
Kolla också på framsidan, en del TV-apparater har S-VHS-anslutning bakom en liten lucka i fronten. Grafikkortet har ju uttag för S-VHS, så det är bara TV:n som kan krångla.

kontakter.png

S-video är inte samma sak som SVHS. Och ska man köra s-video via scart på teven är det väl inte RGB-läget man ska använda?

På uttagen jag har står det följande:

så här står det om uttagen på baksidan...:

uttag 1: ampl.
uttag2: aux line1
uttag3: Tape
uttag4: aux, AV
uttag5: ant.

Alla dessa uttag ser ungefär ut som S-VHS på bilden som MR.N har, förutom uttag5: ant, som ser ut som första (RCA).

Då skulle jag prova att koppla in en s-videokabel i uttag fyra.

Nu är det klart, nu har jag köpt en SHVS kabel som passar till datorn och en adapter som är kopplad till TV'n...

Hur ska jag göra för att se bilden på TV'n, måste jag ändra någon inställning, jag bläddrar bland kanalerna men jag ser inget....

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Testat att bläddra bland AV-kanalerna på TV:n? Kört över bilden från datorn via Bildskärmsegenskaperna?

"Kört över bilden från datorn via Bildskärmsegenskaperna?"

Vad menar du?

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Högerklicka skrivbordet (om du nu kör Win, 95->) - Egenskaper - Inställningar - Avancerat - här bör det finnas en flik för att koppla över till TV:n.

Preic, har hittat den fliken, jag ser datorn på TV'n men jag ser bara bakgrundsbilen inget mer...

Det brukar finnas en mängd inställningar:

- Clone (samma bild visas på båda skärmarna)
- Multi-display (bilden sträcks ut över båda skärmarna)
- Zoom (sekundärskärmen visar en förstorad variant av det som finns på primärskärmen)
- Overlay (filmer visas i fullskärm på sekundärskärmen och i ett vanligt fönster på primärskärmen)

Dessa inställningar brukar heta lite olika beroende på vilket grafikkort man har.

Okej, jag hittade inte var man kunde ändra det, för jag hade Multi display och det var ingen höjdare tycker jag, jag vill ha Clone.... finns program som kan göra detta eller är det bara grafikkortets inställningar som fixar det....?

Har själv bara ett Matrox-kort, så jag kan inte säga hur du hittar rätt inställningar för ditt kort. Men jag tror att nVidias lite nyare drivrutiner har ganska bra tv-utstöd (med bl a overlay).

Du kan ju annars prova med TV-Tool, dock brukar det vanligtvis INTE fungera med GF4 MX (som du hade).

Medlem sedan juli 2000177 inlägg

tv tool version 8 funkar numera klockrent med geforce 4 mx

Så TV-tool 68 fungerar inte?

Hittar nämligen ingen annan version...

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
144 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
117 ms — ändringar (db)