webForumDet fria alternativet

6.1-system?

Datorhårdvara

3 svar · 194 visningar · startad av Mr. N.

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg
Frågan#1

Nu har jag skaffat ett ordentligt ljudkort så nu vill jag använda det fullt ut och köra 6.1-ljud. Då ska det alltså vara ett system som är anpassat för att köras direkt från datorn utan en surround-receiver. Är det någon som har erfarenhet av de färdiga paket med högtalare som bl a Creative har?
Jag vill helst hålla mig runt 1000-1500.

Ifall det nu är så att den här sortens system är kassa och man egentligen borde satsa på en riktig receiver så är jag öppen för förslag (och då är det väl ofrånkomligt att priset stiger avsevärt), men det ska alltså bara vara en 6.1-receiver och högtalare, inga DVD-spelare eller nåt sånt.

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Bara datoranvändande(spela/musik o.l.), inget "seriöst" filmtittande?
Isåfall tycker jag creativs högtalare fungerar bra, har inte 6.1varianten själv, men fps(fourpointsuround) som jag har ger förvånandsvärt "bra" ljud.

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Jag skulle vilja vara audiofil, men tyvärr tillåter inte min budget det. ;)
Det blir nog mest spelande och musiklyssnande, men jag tittar ju på DVD:er på datorn och så. Men man kan ju i och för sig skaffa Inspire 6700 nu (det är rätt billigt) och om man vill uppgradera sig senare så kan man ju det, dessutom har jag inte hittat ett THX-certifierat 6.1-system än. ;)

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Thx är bara "nys"(i hemmamiljö), säger inget om ljudkvaliteten.
shysta prylar som låter bra hemma hos dig bräckar THX-certifierad utrustning som låter illa ;)

253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)