webForumDet fria alternativet

Hur ska jag sova med datorn på, på nätterna?

Datorhårdvara

11 svar · 461 visningar · startad av [AMD]Zmaster

Medlem sedan mars 20021 716 inlägg
Frågan#1

Tjoo!

wF uppe igen, huurraaaa! :e
Man får väl slänga in en fråga direkt :q :r

Jo det är såhär, har min dator i mitt rum, och den låter hyffsat mycket, inte jättemycket, men bor i villa å är känslig för ljud, eftersom det normalt är knäpptyst..
Ja jag kanske kan vänja mig, men är inte så lätt, så jag vill istället tysta ner den.

Har en garderob på typ 2 kvm alltså totalt, höjd också,
men vet ej hur brandrisk är om man isolerar dörren också...

Nya fläktar, nja..? Kostar väl rätt mycket, och är det märkbart?

Förslag mottages nu från er experter på hur jag ska lösa ljudproblemet! Tack tack på förhand :)

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Vad har du för burk i dag då? Har du en riktig svinarburk med Delta-fläktar kommer du ju definitivt få en tystare burk om du byter ut fläktarna. Små ettriga fläktar på grafikkort och nordbrygga brukar gå att ersätta med stora flänsar, vilket brukar göra utomordentligt mycket.

Ställer du in datorn i ett skåp eller en garderob behöver du förmodligen även bygga in någon form av ventilation i den för att datorn inte ska överhetta. Dessutom är det ju osäkert om tunna garderobsväggar räcker som ljudisolering. Men en garderob på två kvadratmeter är ju väldigt stor, eller menar du två kubikmeter?

Medlem sedan mars 20021 716 inlägg

Har en amd ahtlon xp 1800+..

Menar 3 kubikmeter, inte 2 av nått annat =)

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Jag undrade mer vad du har för ljudalstrande prylar i burken. Processorn är ganska ointressant i sammanhanget.

Personligen skulle jag i alla fall börja med att tysta ned datorn. Garderoben måste vara ganska välisolerad för att den ska kunna kväva ljudet från en dator som inte är tyst från början.

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Borde inte datorn bli bra mycket varmare om man ställer in den i ett litet utrymme med, som bäst, hyfsad luftventilation.

Medlem sedan juli 2000297 inlägg

Häng den utomhus, utanför fönstret? :birp

Medlem sedan aug. 20022 027 inlägg

Sova med öronproppar? :e

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Motljud? ;)

Medlem sedan juli 2000297 inlägg

Vågskvalp? :e

Medlem sedan maj 20023 372 inlägg

Stäng av den.

Medlem sedan feb. 20005 891 inlägg

Äsch, gör som jag och låtsas som om det är "havsbrus" eller något annat mysigt. :e

Medlem sedan feb. 20003 100 inlägg

Har bytt ut CPU-fläkten och chassifläkten mot två Enermax 80mm (http://kylning.com/info.php?cPath=77_92&products_id=201) och nätaggregat-fläkten mot en Papst 12dB (snurrar väldigt långsamt till på köpet), och när man kör Enermaxarna på lägsta varvantal så hör man knappt att datorn är igång. :)

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)