webForumDet fria alternativet

Skrivardelning i XP

Datorhårdvara

29 svar · 1 091 visningar · startad av Gunnar

Medlem sedan jan. 200331 inlägg
Frågan#1

Har två PC med XP i båda kopplade till internet via en D-LINK DI-604. Till den ena datorn har jag en Canon i550-skrivare ansluten via USB. Kan någon händig och vänlig person ge mig ett tips hur jag skall förfara om jag vill kunna använda skrivare från båda datorerna. Tacksam för svar. :bire

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Se till att du har ett konto i båda datorerna som har samma namn och lösenord så räcker det med att dela ut skrivaren. Då söker den andra datorn upp skrivaren automagiskt.

Gäller detta även om skrivaren är ansluten till dator 1, som är ansluten till routern DI-640, via USB och dator 2 är ansluten routern? Alltså ingen direktkabel mellan datorerna.

Har testat med att installera skrivaren på dator 2 och har samma konto med samma passord i båda maskinerna utan att dator 2 lyckas hitta skrivaren som är utdelad i dator 1.

Antingen är det jag som gör fel eller så är det något fel med mina prylar. Börjar nästan misstänka att jag enklast löser mina utskriftsbehov från dator 2 genom att flytta filerna via diskett eller CD-RW. Alternativt ICQ.

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Har du instalerat skrivaren på båda datorena?
Den utan skrivaren fysiskt kopplad till sig måste också få en skrivare instalerad ;)

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Om datorerna hittar varandra så funkar det, dvs om de är med i samma nätverk och det bör de väl vara i ditt fall. Stäng av den inbyggda brandväggen i båda om den är på.

Skall testa med att installera om skrivaren i dator 2 samt kolla om den inbyggda brandväggen är avstängd.

Alla råd noga testade utan resultat så den får bli CD-RW, diskett och ICQ för att lösa skrivardelningen. Att man skall behöva ha samma user på bägge datorerna omöjliggör det hela då det är olika personer som använder dem och de har var sitt konto.
Får fundera vidar och se om jag kan finna någon annan, fungerande lösning. En USB-switch eller dylikt för delning av skrivare.

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Gunnar:
d behöver inte vara inloggade användare utan bara konton så dom kan validera varandra..
ska du investera i USB-switch eller vad du kallar d för så rekommenderar jag dig nåt ordentligare (och lika dyrt):
En (trådlös) router, med switch, inbyggd printerserver, firewall och annat smått och gott för 1400 kr.
http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=info&p=35758&t=1735&l=3&AvdID=1&CatID=19&GrpID=16&s=pl

Medlem sedan juli 2000415 inlägg

Nu vet jag inte men, jag har XP på datorn
där skrivaren är inkopplad samt
W2K på den andra datorn.
Dom är kopplade till en router precis som du har.

Jag gick bara in och "bläddrade" efter skrivare
på W2K-datorn, har inte samma användarnamn
eller lösen på datorerna, har inte ens samma
arbetsgrupp på dom.

Det går att fixa om du letar efter skrivaren på
nätverket, exempelvis som jag gjorde:

\\skrivardatorns namn\LexmarkZ

Sen var det bara att installera den som standardskrivare
på W2K o skriva ut.

Ska kanske också berätta att jag valde att installera en ny
skrivare först på W2K

Mvh/Pele

Allt verkar så enkelt för de flesta. Jag är nog det undantag som bekräftar regeln. Inte utan att jag längtar tillbaka till den gamla goda DOS-tiden på allt var så mycket enklare.
Så det får även i fortsättningen bli att trassla med disketter, skivor alt ICQ om jag eller någon annan vill skriva ut från min sekundärdator. Ett struligt men fungerande sätt som inte kostar skjortan. Har ju ingen större lust att lägga ner en förmögenhet på att få det som enligt alla konstens regler borde funka att fungera i praktiken.
Och att sekundärdatorn inte hittar skrivaren är nog inte så konstigt heller med tanke på att datorerna inte tycks känna till varandras existens.

Gunnar:
har du brandväggen igång i bägge datorerna så nej det är inte så konstig då det går över NetBIOS å släpper du inte igenom dom portarna så lär du inte hitta dom olika datorerna på nätverket.

Har ju i och för sig Norton Internet Security installerat och aktivt i bägge maskinerna. Kan ju vara det som åstadkommer strulet.

Gunnar:
definitivt.. släpp igenom NetBIOS portarna så ska du se att d löser dina problem.

Något tips om hur jag släpper igenom NetBIOS-portarna?

Hej Gunnar.

Som jag förstod av ditt inlägg så har du en D-Link router,
antagligen med switch.

Jag har konfigurerat min som bilden visar, om du skippar
Norton en kvart och istället använder D-Linkens firewall
kan du försöka att komma åt skrivaren på samma vis som mig.

Dvs. installera ny skrivare på den som inte har det,
klicka i nätverksskrivare och fyll i namnet på dator
och skrivare i nätverket.

Det kanske inte hjälper dig det här men du kan ju försöka.

Hälsningar/Pele

dlink.png

Skall testa och se om det fungerar. Det borde ju fungera även för min del men jag utesluter inte att jag till sist löser det med ytterligare en skrivare, vilket kanske är den absolut enklaste och billigaste lösningen med tanke på skrivarpriserna i dag.

Har kopplat enligt en bifogad skiss, stängt av Norton Internet Security, och konfigurerat Routerns brandvägg att öppna port 80 för trafik mellan datorerna. Resultatet är som vanligt ingen förbindelse mellan datorerna och när jag skall installera skrivaren som nätverksskrivare på dator 1 så kan den inte finna ett spår av ansluten skrivare. Troligen har jag helt galet konfigurerade datorer, som funkar helt OK för övrigt.
Vill jag flytta filer mellan datorerna så är ICQ det snabbaste och enklaste sättet.

net.png

Hmm?

Vi har exakt lika kopplingar så då måste jag fråga
som en sista eventuell lösning:

- Vet du namnet på datorn där skrivaren är ansluten??
- Och hemska tanke.....Har du delat ut skrivaren? :e

Som exempel så heter min skrivardator "Hemmet",
och skrivaren är en Lexmark Z65.

När jag då skulle installera nätverksskrivare på
den andra dator så fick jag skriva:

\\Hemmet\LexmarkZ som sökväg till skrivaren
som jag skulle ha.
Det tog en liten stund för Windows 2000 att hitta
den men till slut så.

/Pele

Ni kör via Netbios och då räcker det inte med att öppna port 80!

Anade att det var något mer. Provade som sagt med att öppna port 80 utan resultat. Så det betyder att jag måste fibbla vidare på något för mig okänt sätt för att få det att funka. NetBios, rena latinet för en annan tyvärr.
Brrrrrrr!
Lutar åt att det är lika bra att investera i en till skrivare trots allt även om det inte är riktigt önskvärt.

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)