webForumDet fria alternativet

ibm bärbar eller annan?

Datorhårdvara

29 svar · 561 visningar · startad av depeo · sida 2 av 2

Frågan, av depeo

Har lite funderingar, ska köpa en bärbar dator Funderar mellan 2 st: Antingen denna: IBM THINKPAD R40 P4 2.0 256/40 DVD/CRW+NETGEAR PKT Grafik:ATI RADEON 7500 32MB <http://www.dustin.se/Shopping/ProductDetail.asp?PID=5010054336> Alla säger att just ovanstående dator är väldigt bra etc. En annan dator är här som är betydligt mer prisvärd och har ett betydligt bättre grafikkort ATI RADEON 9000

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juni 20015 009 inlägg

Så du tycker en dator är kass för att den kör AMD? LOL

Medlem sedan juni 2003517 inlägg

Qimen skrev:

Så du tycker en dator är kass för att den kör AMD? LOL

Nej, den är säkert bra, men gillar inte AMD, de blir extremt varma.

Men huvudorsaken var att det inte är ett radeon 9000 i den.

Vill ha en P4!

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

(Som en parentes kan nämnas att Athlon XP är svalare än motsvarande Pentium 4 på desktopsidan. Hur det ligger till på mobilesidan har jag inte lyckats hitta någon information om. Men med tanke på AMDs övertag på desktopsidan tvivlar jag på att deras mobila processorer skiljer sig extremt från Intels gällande värmeutveckling.)

Jag har en xp mobile och den funkar klockrent

Medlem sedan juli 2000297 inlägg

Jag skulle valt IBMen, har mycket goda erfarenheter av thinkpads. Tangentbordet är fullkomligt underbart, tangenterna är helt rätt placerade och det går snabbt att skriva. Musen går heller inte av för hackor, har aldrig gillat touchpads :}.

Så jag skulle valt IBMen, även om den andra kanske ligger bättre till prestandamässigt.

Sebastian

Medlem sedan sep. 2000780 inlägg

Antingen denna:

IBM THINKPAD R40 P4 2.0 256/40 DVD/CRW+NETGEAR PKT
Grafik:ATI RADEON 7500 32MB
http://www.dustin.se/Shopping/Produ...?PID=5010054336

Vänta inte, bara köp den! Skriver detta inlägget med min R40 :)

Medlem sedan dec. 19992 751 inlägg

Hejsan.
Om du inte har köpt din dator än så kanske detta kan hjälpa dig på traven.

Skolan jag går på har köpt in ett stort parti HP-datorer. De datorer som fungerar är suveräna om man ser till funktionaliteten men tyvärr drabbas alltför många av de kvalitetsbrister HP har. Saker som att tangenter hoppar av, diskettenheter och cd-läsare som slutar fungera m.m är vardagsmat för våra tekniker på skolan som underhåller maskinparken. Min HP-omnibook har varit ett undantag från dessa kvalitetsproblem.

1999 köpte familjen utöver vår personalköpsdator av märket dell även en bärbar dell som har fungerat klockrent om man bortser från ovarsamt handhavande där datorn tappades i golvet och skärmen slutade fungera.
I övrigt köper min glade far datorer från dell till sitt företag eftersom han har goda erfarenheter av just dell. Som det är nu sitter hans företag på i runda slängar 6-7 bärbara dell och en dellserver. I övrigt köpte han in flertalet delldatorer till det företag han jobbade på tidigare. Hade dell varit dåligt hade han inte fortsatt köpa från dem.
Därmed inte sagt att dell är guld och gröna skogar, något som kan vara problem med dell är leveranserna. De kan strula till det rejält vilket vi också sett prov på tidigare på wF med förväxlingar av datorer m.m.

Qimen skrev:

muskot skrev:

Jag tycker inte att du ska nöja dig med mindre än 1400x1050 på en laptop med 15"-skärm.

eh? Du menar väll tvärtom, jag kör mindre upplösning på min bärbara då en bärbars skärm är bättre, köra stora upplösningar på en bärbar suger enligt mig :l

Jag förstår ärligt talat inte riktigt vad du menar?

Qimen skrev:

jag kör bara 1024x768 och det duger helt klart. ;)

Duger kanske det gör, men det känns (enligt mig) ganska onödigt att släpa omkring på en 15"-skärm om man ändå bara kör 1024x768. Då kan man lika gärna nöja sig med en 12" eller nåt.

Det är rätt stor skillnad på en 12" och 15"....

Ja, men min poäng var att det är ganska onödigt att släpa omkring på en stor skärm om man ändå kör en så pass låg upplösning att det hade räckt med en mindre och smidigare skärm.

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)