Det som gör att jag är väldigt tveksam är att grafiken är så mycket sämre i ibm-datorn, men å andra sidan så har ibm-datorn en betydligt bättre skärm och väldigt gott rykte.
Spel? med radeon 9000 vet jag att det ska gå att spela spel, med vissa begränsingar givetvis.
Inspiron 5150 N3060VT (51501IA)
Standard komponenter: Sound Blaster Pro kompatibelt 3D Ljud
Smart Lithium Ion Batteri
Intel® 845-PE chipset, 533 MHz
2 USB 2.0, 1 PCMCIA, 1 Firewave IEEE 1394, S-Video(TV-Out), VGA
Operativsystem: MS Windows XP Home
Service - läs mer >: 1 års hämtservice. Standard för denna modell (-SEK - 3 781 kr)
Complete Care: Ingår ej
Extern Lagring: Ingår ej
Processor: Mobile Intel® Pentium® 4 processor - 3.06GHz
Bildskärm: 15'' UXGA (1600 x 1200)
Minne: Inkl. uppgradering 512MB DDR RAM/266MHz (2x256MB)
Optisk enhet: 24x/10x/8x/24x CD-RW/DVD Combo internal
Bildskärm: Ingår ej
Hårddisk: 40GB Ultra DMA/ATA 100 (+ SEK 375 kr)
Grafikkort: nVidia® GeForce™ FX Go5200, 64MB DDR (+ SEK 375 kr)
Diskettenheter: Ingår ej
Modem / Nätverkskort / Trådlöst: Internal combo 56k modem / 10/100 network
Pris inkl moms och frakt: 16 988 kr
1. TFT-skärmar har större aktiv yta än en CRT (dvs en 15" TFT är större än en 15" CRT då en hel del av bildröret inte syns).
2. TFT-skärmar är överlag skarpare, därför kan man köra högre upplösningar än på motsvarande CRT.
3. Man sitter närmare skärmen vid en bärbar än vid en vanlig stationär dator.
Jag tycker inte att du ska nöja dig med mindre än 1400x1050 på en laptop med 15"-skärm.
Du kan för övrigt spela med ett Radeon 9000, men det är ju inget monsterkort.
Har haft en Acer TravelMate 613TXV i snart 3år. Den har funkat utan några problem under hela tiden. Jag använder den i jobbet varje dag. Jobbar mycket med grafik mm och den funkar perfekt. Hade även hemma för att se på DVD, både skivor och nedladdat samt musik. Dvs. jag har den inkopplad till min biosurround. Jag har bara behövt köpa till ett tv-out kit från Clas Ohlsson (vilket var en positiv överraskning, ett perfekt val).
Jag tycker inte att du ska nöja dig med mindre än 1400x1050 på en laptop med 15"-skärm.
eh? Du menar väll tvärtom, jag kör mindre upplösning på min bärbara då en bärbars skärm är bättre, köra stora upplösningar på en bärbar suger enligt mig :l
jag kör bara 1024x768 och det duger helt klart. ;)
Ah, Har (nog) bestämt mig för en DELL, nu allafall..
De har jag bara hört gott om / har goda erfarenheter av. :)
Titta gärna in hp, har en hp och är helnöjd. Jag tycker både ibm och acer ser så fula ut. Dell är väl okej, har inte kollat så mycket på dem. Har bara fått för mig de är väldigt tjocka men det är jag inte så säker på längre ;)
Ah, Har (nog) bestämt mig för en DELL, nu allafall..
De har jag bara hört gott om / har goda erfarenheter av. :)
Titta gärna in hp, har en hp och är helnöjd. Jag tycker både ibm och acer ser så fula ut. Dell är väl okej, har inte kollat så mycket på dem. Har bara fått för mig de är väldigt tjocka men det är jag inte så säker på längre ;)
Tittade lite på HP/Compaq, men alla deras burkar har så kassa grafikkort så därför sprack det. :(