webForumDet fria alternativet

Barton 2500+-problem - 0.7 ghz långsammare

Datorhårdvara

26 svar · 653 visningar · startad av m_soderlund · sida 2 av 2

Frågan, av m_soderlund

Jag har precis byggt ihop min första dator, en AMD Barton 2500+ med 512 mb minne (2 x 256 Kingston) samt ASUS A7N8X Deluxe-moderkort. Allt fungerar fintint med uppstarter och allt, program körs finfint - men Barton-processorn snurrar inte i 1.83 ghz som den ska - utan i 1.09 ghz. Jag högerklickar på "Den här datorn" och väljer egenskaper, och där står 1.09 ghz i stället för 1.83. Efter förra uppst

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

I så fall löser det sig med en BIOS-uppdatering:

http://www.msi.com.tw/program/support/bios/bos/spt_bos_detail.php?UID=13 skrev:

Fixed CPU FSB will always becomes 100 when you press reset button or CTRL-ALT-DEL during POST

/r Bättre länk, ändrade felskrivning

Medlem sedan dec. 2002789 inlägg

muskot skrev:

/r Bättre länk, ändrade felskrivning

Började precis fundera då jag inte hittade något på den första länken. ;)

En varning till alla som funderar på att flasha bioset på MSI 745 Ultra. Fundera två gånger innan ni gör det.

Efter uppgraderingen ville datorn inte starta alls. Inga ljud, disklampan blinkade till och från, cd-rom likaså.

En CMOS återställning hjälpte till att få igång maskinen. Bioset var då uppgraderad till den nya versionen och återställd till "default" värden. FSB-frekvensen låg på 100 och försökte man ändra den så vägrade datorn starta med samma simptom som tidigare.

Med andra ord, ingen lyckad uppgradering.

Vilken version flashade du med? Säker på att alla inställningar är rätt? För aggressiva inställningar kan ju göra att datorn inte POSTar.

(Tycker det verkar som att många med MSI-kort drabbas av strul vid BIOS-uppdateringar.)

Tog version 1.6 då den hade stöd för snabbare processor. Bioset är återställd till grundvärden och det enda jag ville ändra var FSB-frekvensen. Icke sa Nicke... Får se om jag nergraderar mig till version 1.2 under morgondagen.

Billig skit som sagt.

Säker att någon multipel inte stod fel? Prova att flasha i steg, onödigt att nedgradera mer än man behöver. Förhoppningsvis har de bara klantat sig med 1.6:an. Kontakta dem så kanske de släpper en fixad version.

Trodde att 745 Ultra, med SIS745 skulle vara ett stabilt kort.

/r Blev visst lite tjatigt, ber om ursäkt.

Nope... Kollat igenom inställningarna 100 gånger. Ändrade frekvensen till 133, minnet kom upp i 266 (TwinMos 266MHz) som den bör, multipel bestäms av bioset. Ingen överklockning.

Ska slänga iväg ett mail imorgon så får vi se vad de säger.

Trodde som du själv, efter att ha läst testerna på kortet, att den ska vara stabil och bra. Iof så är det inte kortet som krånglar. Snarare är det något fel i själva patchen.

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)