/red2: de kostar ju hur mycket som helst... och det verkar ju vara en hel panel. Finns det ingen liten pryl man kan sätta mellan kontakterna till fläkten? :o
Du kan sänka volttalet till 5 eller 7 volt och på så sätt få fläkten att snurra långsammare (och därmed låta mindre). För detta behöver du inte köpa några extra prylar, utan du flyttar endast några sladdar i kontakten.
Jag vet inte vad du har för chassi, men den 120 mm som följer med Antec SLK3700AMB är tydligen ganska högljudd. Det finns betydligt tystare varianter.
Du kan sänka volttalet till 5 eller 7 volt och på så sätt få fläkten att snurra långsammare (och därmed låta mindre). För detta behöver du inte köpa några extra prylar, utan du flyttar endast några sladdar i kontakten.
Jag vet inte vad du har för chassi, men den 120 mm som följer med Antec SLK3700AMB är tydligen ganska högljudd. Det finns betydligt tystare varianter.
Kontakten till fläkten? Hur gör jag?
Vilken fläkt ska jag köpa då? Tycker den är lite högljudd faktiskt... :l
Ska man göra det med sladden som går från nätaggregatet eller med sladden till fläkten? Det står att man ska koppla om sladden till fläkten i artikeln men jag undrar om det verkligen går att koppla om så? Det går bara en röd och en svart ifrån fläkten. Ska jag flytta den svarat så den går ihop med den röda på sladden från nätaggregatet?
En annan sak jag undrar över är om det märks någon skillnad om man sågar bort det utstandsade hålen för chassifläkten och ersätter den med ett sånt där riktigt galler (kromat med runda stänger).
Flytta sladdarna i fläktkontakten, inte i nätaggregatet. Här finns en, i mitt tycke, enklare guide som är mer rakt på sak: http://www.heatsink-guide.com/psplug.htm
Där nämns både 3- och 4-pinskontakter.
Att såga ur de utstansade hålen kan göra underverk för ljudnivån, speciellt om man har fläktar som pumpar mycket luft. Att sätta dit ett galler efteråt ska man helst undvika (om man tar hänsyn till ljudnivå), men det kan förstås vara nödvändigt om man har nyfikna barn eller djur i närheten som kan skada sig.
Bra och tysta 120 mm-fläktar är Panaflo L1 (svår att få tag på i Sverige), ADDA AD1212DX-A73GL (finns på whynoi.se) och NMB 120mm (också svår att hitta i Sverige). Själv har jag en Papst 4412FGL som blir riktigt tyst på 7v, men jag skulle hellre rekommendera någon av ovanstående, om du kan få tag i dem, eftersom de flyttar mer luft.
Jag skulle nog använda en sticksåg eller nåt sånt där multislipverktyg. Beror lite på hur det ser ut. Gallren på nätaggregat brukar ju t ex gå bra att klippa med en avbitare. För att undvika järnspån får du täcka över komponenterna du vill skydda ordentligt med plast och tejp eller helt enkelt montera ur prylarna. Att lyfta ur grejerna tycker jag känns både enklast och säkrast.
Maxtemperatur på Athlon är upp till 95 grader (beroende på modell), så lägre än det är att föredra. Så länge datorn är stabil så är det bara att tuta och köra, tycker jag. Det är förövrigt svårt att jämföra olika temperaturer mellan olika moderkort, eftersom de rapporterar väldigt olika.