webForumDet fria alternativet

Datorn värgar läsa in drivrutiner till CDn vid installation av Win 95

Datorhårdvara

10 svar · 393 visningar · startad av Jamppi

Medlem sedan apr. 2001463 inlägg
Frågan#1

Formaterade häromdagen min gamla burk (66 Mhz, någonting omkring 20 i ram, 515 mb HD). Det fanns tidigare Windows 95 installerat på datorn.

Hursomhelst så formaterade jag den, stängde av, satte i Startdisketten (Win95 cdn var redan i), och startade sedan datorn.

Det visade sig att nästan alla filer på disktten var korrumperade, så jag ladda hem en ny startdiskett från Bootdisk.com.
När jag prövade med den så fick jag meddelandet:

"No drivers found, aborting installation"
"Not Ready Reading Drive A"
"Device driver not found: 'xxxx'"
"No valid CDROM device drivers selected".

Cd-rom drevet som sitter i datorn är korrekt ikopplat och är av något allvardagligt märke.
Jag är helt ställd, har ingen aning om vad som skulle kunna vara felet.

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Har jaft exakt samma problem med en dator jag hade, det vissade sig vara någon special startdiskett! Hel skumt var det, byte ut cdn och då funkade det hel fint!

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Har du ingen gammal diskett med drivrutiner till cd-läsaren då?

Sitter CD-läsaren direkt kopplad till en IDE-port på moderkortet eller är den kopplad till ett kontrollerkort (eller via ljudkortet som vissa äldre spelare var, har jag för mig)?

Det där med att ta en annan skiva fungerade inte, har nämligen två stycken ex av Win 95. En som kommer med AST-datorer och en som min Far köpt. Det fungerade inte med någon.

Jag har ingen gammla diskett med drivrutiner, tyvärr. Och drevet har inget märke nåognstans. Bara en gammal 2X drev.
CDn sitter kopplat till ett kontrollerkort.

Jag tror att han syftade på att byta cd-läsare.

Eftersom spelaren sitter kopplad till ett kontrollerkort skulle jag gissa att du behöver drivrutiner även till detta. Om du granskar cd-läsaren noggrant borde du åtminstone kunna hitta ett FCC-ID.

Borde inte de drivrutinerna finnas på installtionsdisketten?
Jag har nämligen inga somhelst disketter eftersom att jag knåpat ihop datorn av vääääldigt gamla prylar som jag hittade på vindan.

Hur ser ett FCC-ID ut, och hur kommer den att hjälpa mig?

Ja, så här till exempel (från ett gammalt ljudkort jag hade liggande):

Vilket ger oss IBACT-SB16PROP49, som efter en snabb sökning på Google mycket riktigt visar sig vara ett Soundblaster 16 Pro PnP:
http://www.google.com/search?q=IBACT-SB16PROP49&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=sv&btnG=Google-sökning&lr=

Nu var det visserligen ett ganska övertydligt FCC-ID som jag tog som exempel, men C3KKMP1 (MS Mouse 2.1A) är inte lika självklart.

/R
Varför visas länken istället för bilden, trots att jag använt IMG-taggen?

Alright, tackar, jag skall se efter och skriva hit om det lyckades...

Medlem sedan maj 20002 993 inlägg

muskot skrev:

Kolla längst ner på sidan.

Forumregler:
Du kan skapa nya trådar
Du kan svara inlägg
Du kan bifoga filer
Du kan redigera dina inlägg HTML-kod är ej tillåten
webForum-kod är tillåten
Smiley är tillåten

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Jamppi skrev:

Det där med att ta en annan skiva fungerade inte, har nämligen två stycken ex av Win 95. En som kommer med AST-datorer och en som min Far köpt. Det fungerade inte med någon.

Jag har ingen gammla diskett med drivrutiner, tyvärr. Och drevet har inget märke nåognstans. Bara en gammal 2X drev.
CDn sitter kopplat till ett kontrollerkort.

Syftade på själva CD-läsaren. :) Ursäkta min oklarhet. :l

Alpha II skrev:

muskot skrev:

Kolla längst ner på sidan.

Ahh.. Det hade jag helt missat. Tog för givet att den gick att använda överallt på wF.

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)