DVD-spelare, grafikkort och ljudkort har jag redan som passar (som grafiken och ljudet som följer med inte duger :blink:)
Vad tror ni?
Jag är inte direkt så hemma på hårdvara, det ända jag gjort i en dator är bytt grafikkort. Tror ni jag klarar att sätta i delarna rätt? Är det något speciellt man ska tänka på?
VARNING! Celeron är inte någon särskilt snabb processor, tack vare det vådligt korkade misstaget att minska L2-cache och sänka busshastigheten. En 2GHz Celeron är lika snabb som en 1.5GHz P4 eller en 1GHz Athlon. Om du verkligen vill ha en Intel-processor, välj en ÄKTA P4-processor.
Jag skulle ha kört på en P4 eller Athlon XP istället för Söleron. Har du bara tänkt använda den för mediauppspelning skulle ju en moddad Xbox kunna fungera bra annars.
Förmodligen kommer det gå galant att montera ihop datorn, det är inte särskilt svårt. Tar man det bara lungt och inte använder för mycket våld brukar det gå bra.
Kommer använda den för enklare text-arbete (skolan) och surfa också, dessutom spelar jag aldrig tv-spel så jag har ingen direkt nytta av en Xbox :)
Nu har jag en P4 1,5 och den duger till det jag har datorn till. Grejen är att jag inte har så vidare mycket pengar, fattig student i slutet av sommaren som man är ;) och kör man på en P4 stiger priset ganska mycket... Men en sån här kanske är bättre?
... dessutom spelar jag aldrig tv-spel så jag har ingen direkt nytta av en Xbox
Vad har ett tv-spel och en xbox gemensamt? :D Jag använder den primärt för musik och film. Att den sen råkar kunna användas som ett tv-spel är bara bonus.
... dessutom spelar jag aldrig tv-spel så jag har ingen direkt nytta av en Xbox
Vad har ett tv-spel och en xbox gemensamt? :D Jag använder den primärt för musik och film. Att den sen råkar kunna användas som ett tv-spel är bara bonus.
hehe okej.. hur som helst vill jag ha en dator för att kunna skriva på och liknande också + så tycker jag Xboxen är så förunderligt stort och fult :h
hmpf.. fick just veta av datorbutiken.com (som jag blev riktigt impad av hur snabb supporten var) att AMD inte skulle funka så bra och att det inte heller rekomenderade celeron utan endast p4.. blir ju genast ~1000 kr dyrare då :(
Däremot sa komplett.se att det inte skulle vara några problem med celeron, vem ska man lita på?
Ja, men MSI Mega 651 har ju ett Socket 478-moderkort. För att du överhuvudtaget ska kunna montera en Athlon-processor måste du ha ett Socket A-kort. Med rätt moderkort fungerar en Athlon hur bra som helst.
Kan som sagt i stort sätt inget om hårdvara.. Med andra ord går inte AMD'n?
Hmm.. börjar bli lite väl dyrt om jag måste ha en P4.. egentligen behöver jag inte ny htpc överhuvudtaget men det vore ju kul med lite nytt ;)
Edit:
Kom ju på att det sitter en P4 1,5 GHz i datorn jag har nu.. den kommer endast att användas som skriv och surfmaskin, ksanke ladda ner lite musik också men.. till det borde det väll räcka med en Celeron 2 GHz. Det går väll att ta ur P4:an ur denna och sätta i den nya och sen sätta i Celeronen i den här?
Nej, ska du ha just MSI Mega 651 passar bara P4 och Celeron (Socket 478). Dock finns det ju andra modeller som passar med Socket A (Athlon, Duron).
Edit:
Är din nuvarande P4 en Willamette (Socket 423) eller Northwood (Socket 478)? Om det är en Willamette kommer den inte heller att passa, eftersom Intel var kundvänliga nog att byta processorsockeltyp mitt i alltihopa. Dessutom är Willamette kriminellt slöa jämfört med Northwood. Willamette är faktiskt (vid samma klockfrekvens) slöare än Pentium III.
Visst, en Celeron 2 GHz kommer att räcka till för att visa film, ordbehandla och surfa, men det känns ganska fel att köpa en sådan med tanke på hur den står sig mot en Athlon XP i samma prisklass.
Men som sagt är ju P4 typ 1000+ kr dyrare och eftersom jag har en i datorn jag har nu borde det ju funka att köpa enny celeron till den och ta P4'an ur den till Mega 651'an och sätta celeronen i den som inte behöver lika mycket prestanda.
Ett problem kanske dock, jag har en Dell ("märkesdator") det är inte så att det på nått vis gjort så man inte kan byta processor? De brukar ju hålla på med sånt..
Är det ett Socket 478-moderkort går det med stor sannolikhet att genomföra bytet, trots att det är ett Dell-kort. Men jag kan såklart inte garantera något. Läs i manualen eller hör med Dell.
Kolla min redigiering av förra inlägget för mer info.
Suck.. märkesskit.. står ju ingenstans vad det är för modell, står bara Intel Pentium IV 1,5 GHz.
Är nog enklast att köpa en Celeron 2 GHz om den nu duger att se film på (det är väll det mest krävande jag använder datorn till) även fast Athlon XP är bättre för samam pris men då blir det ju en hel ny dator eftersom Athlon XP inte passar :/
Att det alltid ska bl struligt när det gäller datorer...
Minskad cachestorlek behöver inte innebära minskad prestanda. Prestandan beror mer på hur mappning görs och vilka utbytesalgoritmer som används (vilket är en kostnadsfråga vid designen). Men Celeron är en budgetprocessor, så den är naturligtvis alltid mindre utvecklad än den dyrare pentiumen, men jag har svårt att tro att de prestandamässigt går bakåt med den processorn när utvecklingen i övrigt går framåt. Men som sagt så kommer den alltid att vara i kölvattnet då den är en billigare variant.
Det som skulle kunna tala för att köpa en sådan är att man kanske vill senare byta upp sig till en pentium, men numera är ju priserna som de är så snåltänkade lönar sig knappt ;)
hmm.. jo blir ju lite billigare med en Xbox men kan ändå inte se mig med en ;)
Min andra dator, eller rättare sagt den jag har nu, kommer också att användas så behovet av en till dator finns alltså också lite därför åker Xbox ut ur tankarna.
Måste det vara just den MSI-modellen då? Shuttle har ju ett par liknande lådor för Socket A. Eller, om man vill ha det riktigt snyggt, kan man köpa lösa prylar och sätta in i en snygg låda med hifi-look, typ:
Med lite prisvärda Socket A-prylar skulle det bli både bättre (fakta) och snyggare (min uppfattning) än det system du plockat ihop, utan att det behöver kosta mer.
PeW skrev:
Men Celeron är en budgetprocessor, så den är naturligtvis alltid mindre utvecklad än den dyrare pentiumen, men jag har svårt att tro att de prestandamässigt går bakåt med den processorn när utvecklingen i övrigt går framåt.
Gå bakåt i utvecklingen? Ingen har väl påstått nåt annat än att den är en slöare processor än P4 och Athlon?
262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2