Men problemet gäller min Hårddisk som helt enkelt inte fungerar.
När man ska starta datorn så börjar den som vanligt att starta och efter ett tag så kommer denna text upp:
"DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER"
Sätter in SYSTEM DISKEN, men det hälper inte. Har kört med startdisketten och försökt att installera om Windows ME, (Kör på winME), Men det går inte, Har även försökt att reparera skador på HD:n men det går inte eftersom då säger den att det inte finns några hårdiskar, Så problemet e att den inte känner av hårddisken. Har även en annan hårddisk som jag har satt in nu och det fungerar utan problem att köra med den. Så e det någon som vet vad det kan vara för problem eller det kanske e någon som har haft samma problem dom jag......
Lite info om min dator, kanske kan hjälpa?
Processor: AMD Duron 800Mhz
GrafikKort: TNT2
Ram: 384
"Satt in nytt för några måndager sen, Kan det vara det?"
Om ni tror att ni kan hjälpa så kan nu fråga mer frågor som ni behöver veta så svara jag på dom.
O.B.S
Har hållt på att fixa detta i 7 timmar och inget har fungerar, Har ganska stor datavana så det borde inte vara något simpelt fel , eftersom jag har testat allt som kan vara fel, Så du behöver nog kunna ganska mycket av datorer för att lösa felet, Men jag hoppas att någon vet vad som e fel, Tänkte fråga här innan jag lämnar in den för lagning eller nått. Grejen e att på Hårddisken ligger massa program och det viktigaste av allt, Min hemsida som jag jobbat med i 4 år typ 3-5 timmar om dagen, så det känns lite jobbigt om allt e borta........=( alla backups ligger även på Hårddisken, Lite klumpigt av mig att ha det där, Men.Men det går inte att göra något åt det nu, Så svara om ni vet vad det kan vara för fel......
Datorn startar halvägs, Sen kommer texten upp, Datorn hittar inte Hårddisken, Har även testat att köra min ena HD på Master och den som inte fungerar på slave, Men det går endå inte. Man tycker ju att Mastern skulle kunna starta, Då "laddar" han mastern och sen kommer texten upp: "DISK BOOT FAILURE, INSERT .........
Troligtvis fel på hårddisken. Felbyglad? Bakvänd IDE-kabel? Upp-och-ner-vänd strömkabel? (Skulle troligtvis ge en annan effekt om du nu ens skulle lyckas men ändå ;))
Du märker ju när du startar datorn om den hittar hårddisken igenom att den skriver ut exempel: FIREBALL 09812 eller något sådant plus om du har evetuella cdläsare inkopplade.
Och eftersom det funkar fint om du använder dig av en annan HD, så är det inte kablarna som felar. Testa med att sätta den "trasiga" HDn som andra hårddisk, och se om du då kan nå den igenom ex. Windows eller med DOS och FDISK.
Om den hittas och du kan nå den genom DOS och FDISK och kan ställa allt till ordning och reda med FDSIK och det fortfarande inte fungerar, överväg att hyva Hårddisken så långt som det går och köp en ny.
252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849