webForumDet fria alternativet

Mafia-problem

Datorhårdvara

13 svar · 467 visningar · startad av fisken02

Medlem sedan aug. 2001181 inlägg
Frågan#1

Hejsan!
Jag har just uppgraderat min dator till en Intel Celeron 2,4 GHz, 512 MB RAM.
När jag skall spela Mafia så hackar det så in i vassen.
Varför????? Kan inte tro att det beror på at jag har för slö processor iallafall. Nån inställning kanske?
Har 64 MB Geoforce4 kort.
Tacksam för hjälp!

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Grafikdrivarna kanske inte är som bästa. https://www.nvidia.com ta helst inte dom nyaste drivarna då dom oftast inte funkar så bra.

Medlem sedan juni 20015 009 inlägg

Flyttas till hårdvara - pc

mvh
Qimen

Är inte de nyaste NVidia bra?

tyvärr, hjälpte inte....

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Uppdateringar till spelet?

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Celeron är ju, trots klockfrekvensen, en slö processor. Och är det ett GF4 MX-kort du har gör det ju saken ännu värre.

Prova att ställa ned alla grafikinställningar till lägsta möjliga och stäng av alla effekter samt ljud. Slutar spelet hacka då kan du sedan ställa upp alla inställningar stegvis, så länge spelet inte börjar hacka igen.

Medlem sedan maj 20021 028 inlägg

vad har du för ljudkort? i vissa extrema fall så kan ljudkortet/ljudinställningar orsaka mycket hackigt spelande.

testa, som muskot säger, att ställa ner ljudinställningarna i spelet och pröva olika kombinationer (om möjligt)

Nu har jag testat det mesta, och jag blir snart knäpp.
Jag köpte ett nytt grafikkort, ett Sparkle Geoforce 4 FX-5600 128 MB, dom sa att det skulle vara ett bra kort i affären. Eftersom jag inte är superhaj på datorer, så trodde jag på dom.....
Men inte hjälpte det inte. Det hackar lika mycket fortfarande, och nu installerade jag BF 1942, och det hackar ännu värre. Bilden uppdateras ungefär varannan sekund. Helt omöjligt att spela så.
Har testat att ladda ner nya drivrutiner. Ljudkortet är integrerat på moderkortet som är ett QDI P4I865 PEA. Har laddat ner senaste drivisarna för moderkortet oxå. Inget hjälper. Jag blir galen... :( :(

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Men har du testat att stänga av ljud och ställa in grafiken på sämsta möjliga? Ingen skillnad?

Provat att installera nåt lite äldre spel som inte är lika krävande?

Fungerade spelen bättre innan uppgraderingen?

Förövrigt finns det inget kort som heter GeForce 4 FX-5600. Antingen är det ett GeForce 4 eller så är det ett GeForce FX, kan inte vara båda.

hehe...
Sorry :r Det heter GeForce FX.
Jag gjorde som du föreslog. Jag stängde av ljudet och det blev en klar förbättring på BF 1942. Flyter nästan perfekt hela tiden, laggar endast lite när det kommer mycket gubbar. Så det verkar som om det är ljudet på nåt sätt. Försöker hitta nya drivrutiner, men det var inte det lättaste. Men vem har sagt att livet skall vara lätt......... :(

Medlem sedan maj 20002 993 inlägg

Installera senaset versionen av DirectX.

För mig funkade inte ljudet i filmerna i Mafia när jag körde med maximal ljud accelerering. Testa att sänka enn steg. Skriv dxdiag i kör och leta dig fram. :)

Tack, det blev lite bättre.
Jag tror att problemet är, som ni säger, ljudkortet. Det sitter ju på moderkortet men när jag stängde av ljudet i BIOS så flyter allt perfekt.
Verkar som om jag får investera i ett nytt ljudkort oxå.
Puh, börjar bli dyrt det här.......

Medlem sedan maj 20002 993 inlägg

Installera rätt drivare för ljudkortet först. Och dra ner ljudaccelereringen som jag sa.

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
117 ms — ändringar (db)