Men eftersom att det var MSI som sa åt dig att göra det så måste väl de ta smällen om något skulle gå fel? Eller är jag helt bakom flötet? :q
Du kan ju prova flasha från windows men är inte så säker på att det går.
14 svar · 513 visningar · startad av Mr. N.
Utan diskettstation. ;)
Där är mitt problem, jag har dock försökt att boota från installationsskivan för XP, men det verkar inte funka. Det står 'Tryck på valfri tangent för att starta från CD' och jag trycker, trycker, trycker på alla jävla knappar som finns på tangentbordet, men ingenting händer. :(
Kan man inte flasha från Windows?
Anledningen till att jag vill byta BIOS är för att jag har fått svar från MSI angående ett problem jag har med CPU-temperaturen som dom tror kan ordna sig om man byter BIOS. Jag vet faktiskt inte om jag vågar flasha, jag har hört massor med skräckexempel på vad som kan gå fel och om det nu är BIOSen som ställer till mina temperaturer (för den är inte såå varm, det kan den omöjligt vara) så är det mer av en petitess, eller hur?
Men eftersom att det var MSI som sa åt dig att göra det så måste väl de ta smällen om något skulle gå fel? Eller är jag helt bakom flötet? :q
Du kan ju prova flasha från windows men är inte så säker på att det går.
MSI har i.o.f. verktyg för att flasha från Windows, men jag skulle aldrig våga mig på det. Känns betydligt tryggare att flasha utan windows igång.
Rätta mig om jag har fel, men det låter konstigt att BIOS skulle påverka temperaturerna. Däremot kan BIOS mycket väl påverka hur temperaturerna presenteras, men det gör ju inte din dator svalare.
En del BIOS-tillverkare har program för att flasha från Windows, brukar dock inte rekommenderas och har heller ingen aning om MSI har det. Finns inte det, får du bränna en bootbar cd-skiva.
Bara du har rätt BIOS-version är det ingen större fara. Det krävs klantighet eller rejäl otur (t ex strömavbrott) för att flashningen ska gå fel. Folk är orimligt rädda för vissa saker (flasha BIOS, montera kylflänsar, etc) bara för att det finns vissa klantoxar och otursfåglar som lyckas med allt möjligt. Skulle det ändå gå helt fel så har MSI en BIOS-återställningsfunktion.
/r
Var visst lite sen, men det får stå kvar i alla fall.
Nej, alltså det nya BIOSet ska inte sänka själva temperaturen, utan visa den mer korrekt. Men jag tror jag skiter i det...
Men för tusan, gå inte på alla skräckhistorier nu.
Men det är jobbigt också. För då måste jag installera en diskettstation också. :p
Kan man inte kolla med en extern termometer? Var ska man mäta i såna fall?
Flasha bios är inget kul att göra, så lätt det går fel och går det fel blir det inget kul... :x
Jag körde AFlash på en Asus i förrgår! Gick alldeles utmärkt.
Ditt problem är ju att utan diskettstation kan du inte ta backup på det nuvarande Bios, men varför kan du inte hänga på en diskettstation då`?
Det borde ju vara enklast.
Mr. N. skrev:
Men det är jobbigt också. För då måste jag installera en diskettstation också.
Kan man inte kolla med en extern termometer? Var ska man mäta i såna fall?
Går ju att boota med en cd-r/rw.
Qimen skrev:
Flasha bios är inget kul att göra, så lätt det går fel och går det fel blir det inget kul...
Skitsnack.
Jag lyckades med konststycket att få tag på en felaktig flash (drogs in några dagar senare). Vanställde BIOS:et såpass mycket att inte ens recovery-funktionen fungerade. Så visst går det, utan att vara klantig (anser mig vara tämligen kompetent), att sabba ett BIOS.
I mitt fall var det inget problem att få ett nytt BIOS från det ställe jag köpt kortet (Komplett), som tur var.
Oftast går det bra. Men man skall vara medveten om att det kan gå fel. Korttillverkarna brukar dessutom vara ganska duktiga på att friskriva sig från allt ansvar när det gäller just BIOS-flashning.
Ja, ja. Visst kan det gå fel, men jag tycker inte att man ska skrämma upp folk i onödan. Man kan bli skjuten när man går utanför dörren också. Om du inte anser dig vara en klant får vi sortera in din olycka under tidigare nämnda oturskategori.
Mördade BIOS'en på mitt gamla EPoX 8KHA+ genom en felaktig flashning, men det är också enda gången det har gått fel. På mina Asus-moderkort flashar jag med Windows igång genom AsusUpdate, och det har fungerat fint. :)
Vad händer om det misslyckas? Går det inte att återställa? :q
Jag flashade BIOSet i windows med Asus program. Det verkade som om att det hade gått åt helvete när jag fick felmeddelanden men sen gick allt bra ändå. BIOS var den nya versionen och allt fungerade...
De flesta moderna BIOS har någon form av recovery-funktion (jag lyckades som sagt rensa mitt så att inte ens den lyckades). Bör man kolla upp innan så att man vet hur man skall gå tillväga om man behöver återställa.