Jag har köpt en ny fläkt till min AMD Athlon XP 1600.
Nya fläkten har redan kylpasta i fast form.
Nu till saken, när jag ska ta bort den gamla, nuvarande fläkten så komemr ju en viss del av den gamla pastan att sitta kvar ovanför processorn. Gissar att det vore bäst att ta bort det först.
En bekant till mig sa att nagelborttagningsmedel fungerar bra. Men vad säger ni? Eller kan jag rätt och slätt placera den nya fläkten direkt, utan att ta bort gamla kylpastan?
Sen kan jag meddela att jag lyckades ta sönder min DVD/CD-RW. Vet inte hur, så nu måste jag köpa en ny. :x
En bekant till mig sa att nagelborttagningsmedel fungerar bra.
Någon alkoholbaserad variant i så fall. Aceton är nog i kraftigaste laget? Klart att du ska ta bort den gamla pastan först. Du är väl ingen slarver. ;) :e
Oops, glömde en sak...nämligen när man har lagt lite aceton(eller whatever lösningsmedel) så löses då resterande pastan upp eller måste man ta hjälp av sandpapper eller liknande? Kanske räcker med att torka bort med papper?
Nur är det gjort! Nu har jag en ny och bättre fläkt:
Akasa AK 824cu som kostade 29 euro ( ca 264 kr).
Det var rätt så lätt men nog var jag rätt så nervös för det kändes som om jag var på väg att ta sönder nåt. Att ta bort gamla fläkten är inte så svårt men när man skall placera den nya så krävs det lite handkraft för att få allt på plats.
Jag tog bort den gamla kylpastan(eller vad som var kvar av det) genom att doppa en topz i rent aceton och sedan försiktigt rengöra processons "core". Seda var det "bara" att placera den nya fläkten på processorn och få hållarna på kylflänsen på plats. Detta var det klart jobbigaste, dvs att få den andra hållaren p åplats. Man måste använda en skruvmejsel eler liknande för att trycka ned den och det krävs lite kraft och slinter man då med mejseln så kan det i värsta fallet resultera i ett trasigt moderkort.
Kan väl säga att nu har jag lite erfarenhet och nästa gång går det nog lättare. :)
Resultat:
Gamla fläkten:
- idle temp: ca 59-60 grader
- full load temp: ca 68-70 grader
Nya fläkten:
- idle temp: ca 45 grader
- full load temp: ca 55 grader
Pga att jag har så lite utrymme i chassit så ligger fläkten väldigt nära PSUn (ca < 1 cm ifrån) och detta försämrar nog fläktens prestanda en aning. Men har nu kört datorn med nya fläkten i ca 18 timmar och det verkar funka bra.
277 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e