webForumDet fria alternativet

Nätverkskortet funkar inte

Datorhårdvara

10 svar · 398 visningar · startad av puhbjörn

Medlem sedan juni 2001370 inlägg
Frågan#1

Någon gång igår så sluta mitt nätverkskort fungera helt plötsligt. När jag kollar i Windows så står det att drivrutiner är avstängd i maskinvaran. Någon som vet hur detta kan ha inträffat och vad man gör åt det? Har kollat lite BIOS utan att hitta något.
Det är lite jobbigt att vara utan internet när min bror sitter vid den andra datorn.

Datorn:
200 mhz Pentium MMX
32 mb ram
Nätverkskort: D-Link DFE-530TX
Windows 95 OSR 2

Medlem sedan juni 20015 009 inlägg

Så som du beskriver det så kan nätverkskortet ha gått sönder (kan hända) eller så har någon inställning till kortet ändrats. Det är lite svårt med så lite info. :)
Men du kan ju prova byta nätverkskort med en annan dator och se om kortet funkar på den datorn.

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Testat att installerat om kortet?

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Testat att banka lite på det?

Jag har installerat om drivrutinerna. Jag har bytt PCI slot. Jag förstår bara inte hur det kan ha gått sönder, jag har inte öppnat datorn eller någonting sådant innan felet uppstod, jag har inte ändrat några inställningar heller.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Ibland går saker bara sönder. Det kan t ex röra sig om en kallödning.

muskot skrev:

Ibland går saker bara sönder. Det kan t ex röra sig om en kallödning.

Vad är kallödning ? En sak till strömmen gick några gånger den dagen kan det ha något med det att göra. Åskan kanske skadade det.

Det är inget fel på nätverkskortet, det funkar i en annan dator. Så jag får väl börja hota med formatering om det inte vill fungera nu.

Har precis installerat om datorn och det funkar, i alla falll tills det att jag startat om den. Samma fel igen säger windows, den är inatkiverad i maskinvaran (code 29)

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

kolla över inställningarna de kan va en konflikt i hårdvaran ,, kolla över pnp i bios osv

har kollat lite i BIOS, men vet inte vad det kan vara, en IRQ konflikt kanske, men vad gör man åt det i sådana fall.

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)