webForumDet fria alternativet

Datorköp

Datorhårdvara

11 svar · 305 visningar · startad av flat-eric

Medlem sedan feb. 20003 100 inlägg
Frågan#1

En kompis ska köpa ny dator och frågade mig om hjälp. Har kommit fram till följande.

----------------------------------------------------------------------------------
Maxitower Chieftec DA-01BD Black, Enermax 350W ATX

Epox EP-8RDA+, nVidia nForce2, D/TB/xp ATX

AMD Athlon XP T 2600+ 2.08G/333 MHz, 256 KB

Spire WhisperRock III AMD D/TB/XP, Intel PIII/C cooler

Kingston 512MB 400Mhz DDR-RAM DIMM

Samsung SpinPoint P80 120.0 GB

Samsung SD-616, DVD-rom Black, vain asema

Gainward GeForce4 Ultra/750-8X XP 128M 3.6 ViVo GS A ja CD-peli soft
128Mb DDR-RAM, nVIDIA GF4 Ti4800-SE, S/Video-in/ out, DVI-out, AGP

Logitech Optical B69 Black, 2-näp ja rulla U, matto

Logitech Internet Navigator Keyboard Special Ed.
Rannetuki, iTouch, USB/PS2, Musta
----------------------------------------------------------------------------------

Hade tänkt mig nåt i den stilen. Kommentarer?

Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg

Jag hade bytt ut GF4 mot ett ATI Radeon 9800 Pro. Men det är bara jag som inte är överförtjust i nVidia. :p

Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg

flat-eric skrev:

Logitech Optical B69 Black, 2-näp ja rulla U, matto

Antar att det är musen. Kan inte finska. :OO :e

Satsa stort när du ändå håller på. En Logitech MX300, MX500 eller MX700 beroende på tycke och smak. :)

Nexus86 skrev:

Jag hade bytt ut GF4 mot ett ATI Radeon 9800 Pro. Men det är bara jag som inte är överförtjust i nVidia. :p

Skulle också hellre ta det kortet om det inte vore för prisskillnaden på dryga 300 euro :OO

Nexus86 skrev:

Antar att det är musen. Kan inte finska.

Satsa stort när du ändå håller på. En Logitech MX300, MX500 eller MX700 beroende på tycke och smak.

Har funderat lite på att byta ut den mot en MX300 faktiskt. Den ska tydligen vara väldigt bra och inte speciellt mycket dyrare.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Viktigaste frågan: vad ska datorn användas till?

Kommentarer i övrigt:

Varför har du valt en Samsung-hårddisk? Känns ju ganska udda, måste jag säga. De är ju inga höjdare precis.

Bland nForce2-korten tycker jag att Asus A7N8X Deluxe är allra bäst, tätt följt av Abit NF7-S. Epox-kortet har dålig layout.

Som chassi hade jag hellre kört ett Antec, Compucase eller något annat chassi med liknande bra detaljer. Chieftec har inte så mycket att komma med längre...

Hade hellre tagit en Barton 2500 istället. Klockar bättre och borde vara lite billigare.

Ett Radeon 9800 Pro är ganska mycket dyrare än ett GF4 Ti 4800SE. I ungefär samma prisklass skulle jag hellre satsa på ett Radeon 9700 (något dyrare iofs), 9500 Pro eller 9600 Pro (i den ordningen).

muskot skrev:

Viktigaste frågan: vad ska datorn användas till?

Kommentarer i övrigt:

Varför har du valt en Samsung-hårddisk? Känns ju ganska udda, måste jag säga. De är ju inga höjdare precis.

Bland nForce2-korten tycker jag att Asus A7N8X Deluxe är allra bäst, tätt följt av Abit NF7-S. Epox-kortet har dålig layout.

Som chassi hade jag hellre kört ett Antec, Compucase eller något annat chassi med liknande bra detaljer. Chieftec har inte så mycket att komma med längre...

Hade hellre tagit en Barton 2500 istället. Klockar bättre och borde vara lite billigare.

Ett Radeon 9800 Pro är ganska mycket dyrare än ett GF4 Ti 4800SE. I ungefär samma prisklass skulle jag hellre satsa på ett Radeon 9700 (något dyrare iofs), 9500 Pro eller 9600 Pro (i den ordningen).

Samsung-hårddisken tyckte han var bra. Själv skulle jag hellre köra på en Maxtor eller Seagate. Måste ta ett snack med honom imorron ;)

Har själv en Asus-bräda och är nöjd men a7n8x deluxe kostar ganska mycket mera än epox-brädan.

Chassit måste tydligen vara ett sånt. Tycker det är onödigt att lägga ut så mycket pengar på ett chassi. Skulle också gärna tagit ett Antec. Billiga och bra. :)

Grafikkortet hade jag först valt ett 9600 Pro men han tyckte det verkade "säkrare" med ett GF4. Fråga mig inte varför :OO

Man kan ju undra vad han ska med din hjälp till...

I Sverige skiljer det drygt 200 kr mellan A7N8X Deluxe och EP-8RDA+ och drygt 100 kr mellan NF7-S och EP-8RDA+. Gissar att prisbilden är ungefär lika i Finland. Asus- och Abit-korten har ju dessutom SATA (vilket kan vara bra att ha i framtiden, om inte nu). Snika hellre lite på processorn och välj en Barton 2500 eller eventuellt en T-bred 2400 så blir inte totalpriset högre. Det är viktigt med ett bra moderkort.

Behöver han verkligen en fulltower-låda (har iaf för mig att DA-01BD är det)? Känns ju ganska overkill om han bara ska ha en DVD-spelare och en hårddisk i den. Miditower-lådorna från Antec och Compucase har ju anslutningar för USB/Audio i fronten, gummibussningar för hårddiskarna och 120 mm-fläktplatser, vilket inte är helt tokigt. Bra om man vill bygga en tyst maskin.

Han vet väl förresten att GF4 Ti4800SE är en snikvariant (och inte "Special Edition" som man kan tro)? Att han känner sig osäker inför ATI kan bero på deras dåliga rykte gällande drivrutiner (med all rätt, fram till inte så länge sedan). Men faktum är att jag tycker dessa numer fungerar bättre än nVidias. Dessutom erbjuder ATI-kortet både bättre prestanda och bättre bildkvalitet.

muskot skrev:

Man kan ju undra vad han ska med din hjälp till...

I Sverige skiljer det drygt 200 kr mellan A7N8X Deluxe och EP-8RDA+ och drygt 100 kr mellan NF7-S och EP-8RDA+. Gissar att prisbilden är ungefär lika i Finland. Asus- och Abit-korten har ju dessutom SATA (vilket kan vara bra att ha i framtiden, om inte nu). Snika hellre lite på processorn och välj en Barton 2500 eller eventuellt en T-bred 2400 så blir inte totalpriset högre. Det är viktigt med ett bra moderkort.

Skillnaden mellan A7N8X Deluxe och Epox här är ungefär 400 kronor. NF7-S har jag sneglat lite på men hakar upp mig på att den har fläkt på nordbryggan istället för kylfläns. Såna har en tendens att börja låta för jävligt efter ett halvår och att byta mot en kylfläns är lite jobbigt. Men att satsa på A7N8X Deluxe och en SATA-hårddisk måste jag också fundera på. CPUn har du rätt i. En Barton 2500 är nog ett smartare köp. Skiljer så lite mellan de modellerna :)

muskot skrev:

Behöver han verkligen en fulltower-låda (har iaf för mig att DA-01BD är det)? Känns ju ganska overkill om han bara ska ha en DVD-spelare och en hårddisk i den. Miditower-lådorna från Antec och Compucase har ju anslutningar för USB/Audio i fronten, gummibussningar för hårddiskarna och 120 mm-fläktplatser, vilket inte är helt tokigt. Bra om man vill bygga en tyst maskin.

Ja du. Ska försöka övertyga honom att t.ex. en Antec Sonata och Antec överlag är lika bra som Chieftec. Han ville gärna ha allting i svart så därför kanske just Sonata-modellen skulle gå bra :)

muskot skrev:

Han vet väl förresten att GF4 Ti4800SE är en snikvariant (och inte "Special Edition" som man kan tro)? Att han känner sig osäker inför ATI kan bero på deras dåliga rykte gällande drivrutiner (med all rätt, fram till inte så länge sedan). Men faktum är att jag tycker dessa numer fungerar bättre än nVidias. Dessutom erbjuder ATI-kortet både bättre prestanda och bättre bildkvalitet.

Trodde så också att det var så men jag kollade nåt test där GF4Ti4600 vann Radeon 9600 Pro, och 4800 är väl inte sämre än 4600?

Här kommer då en liten förbättring (hoppas jag)
Minitorni Antec Sonata, 380W ATX
2x3.5 3x5.25, in 4x3.5, paneeli USB, FW, AUDIO

Asus A7N8X Raid DeLuxe/Gold, nVidia nForce2, D/TB/ xp ATX
PCI 5, AGP 1, Dimm 3 DDR400, dma133, SATA, Audio6, 2xLAN, FW 2.8Ghz(-)

AMD Athlon XP B 2500+ 1.83G/333 MHz, 512 KB

iso jäähdytyslevy, tuuletin 80, metal clip, (AMD/ppga)

Ki, 512MB 400Mhz DDR-RAM DIMM
64 bit, -ns

Seagate Barracuda SerialATA 7200.7 120.0GB
8.5ms, 7200rpm, 8Mb, SATA150

16x DVD-/48x CD-rom, 512k, IDE, sis., Musta

Sapphire AtlantisPro/ATI Radeon 9600Pro 128M DDR tv A ja Ohj., CDpeli
128MB DDR-RAM, Radeon, 2xVGA, S/Video/DVI-out, AGP

Logitech MX300 Optical Mouse, 3-näp ja scrol U
pyöristetty, ei hiiripalloa, USB/PS2-adapt., harmaa

Logitech Internet Navigator Keyboard Special Ed.
Rannetuki, iTouch, USB/PS2, Musta

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

A7N8X är najs, men svårt att få allt att funka. Jag har inte fått igång 3COM porten. :l

Sen så skulle jag rekommendera en MS mus. T.ex. Intelli Explorer 3.0 är billig och riktigt bra. Lättare än Logitech mössen och har inte samma problem med drivrutiner.

flat-eric skrev:

NF7-S har jag sneglat lite på men hakar upp mig på att den har fläkt på nordbryggan istället för kylfläns. Såna har en tendens att börja låta för jävligt efter ett halvår och att byta mot en kylfläns är lite jobbigt.

Ja, det är lite risigt. De förlorar nog många potentiella köpare på det. Att trycka på en passiv kylfläns är dock en enkel och snabb operation och gör man det snyggt behöver inte garantin förverkas heller (dvs. använd inte klister och spara den gamla kylaren).

flat-eric skrev:

Ja du. Ska försöka övertyga honom att t.ex. en Antec Sonata och Antec överlag är lika bra som Chieftec. Han ville gärna ha allting i svart så därför kanske just Sonata-modellen skulle gå bra :)

Antec är till och med bättre, tycker jag.

flat-eric skrev:

Trodde så också att det var så men jag kollade nåt test där GF4Ti4600 vann Radeon 9600 Pro, och 4800 är väl inte sämre än 4600?

Ti4800 = 4600 med 8xAGP. Ti4800SE = Ti4400 med 8xAGP. Ett Ti4800SE är alltså sämre än ett Ti4600. Grafikkortsbeteckningarna är en riktig djungel.

flat-eric skrev:

Det finns även en Whisperrock IV som ska vara tystare.

flat-eric skrev:

16x DVD-/48x CD-rom, 512k, IDE, sis., Musta

Satsa på en Lite-On (LTD-166 eller 163) om du kan. De gör enligt mig de bästa DVD-spelarna. Ligger i ungefär samma prisklass som Samsung.

muskot skrev:

Ja, det är lite risigt. De förlorar nog många potentiella köpare på det. Att trycka på en passiv kylfläns är dock en enkel och snabb operation och gör man det snyggt behöver inte garantin förverkas heller (dvs. använd inte klister och spara den gamla kylaren).

Har bytt ut fläkten på mitt Asus efter att den började "skrapa i" nåt så in i helvete. Det var lite krångel och pillande men brorsan skötte det mesta då jag är mera oteknisk än en flodhäst ;)

Som det ser ut nu så blir det nog A7N8X Deluxe så det har inte så stor skillnad ändå :)

muskot skrev:

Ti4800 = 4600 med 8xAGP. Ti4800SE = Ti4400 med 8xAGP. Ett Ti4800SE är alltså sämre än ett Ti4600. Grafikkortsbeteckningarna är en riktig djungel.

Ok, bra att få det på klart. Vore ju för enkelt om det vore nån sorts logik i det hela ;)

muskot skrev:

Det finns även en Whisperrock IV som ska vara tystare.

Jo, men den finns inte i den butik han ska beställa ifrån. Men trean är också grymt tyst.

muskot skrev:

Satsa på en Lite-On (LTD-166 eller 163) om du kan. De gör enligt mig de bästa DVD-spelarna. Ligger i ungefär samma prisklass som Samsung.

Lite-On gör bra saker men det är den lilla bagatellen att den inte finns i svart :OO

Tack så mycket för alla kommentarer! :bire

Lite-On finns inte i svart, men man kan köpa en svart front för småpengar (20-30 kr).

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)