muskot skrev:
Man kan ju undra vad han ska med din hjälp till...
I Sverige skiljer det drygt 200 kr mellan A7N8X Deluxe och EP-8RDA+ och drygt 100 kr mellan NF7-S och EP-8RDA+. Gissar att prisbilden är ungefär lika i Finland. Asus- och Abit-korten har ju dessutom SATA (vilket kan vara bra att ha i framtiden, om inte nu). Snika hellre lite på processorn och välj en Barton 2500 eller eventuellt en T-bred 2400 så blir inte totalpriset högre. Det är viktigt med ett bra moderkort.
Skillnaden mellan A7N8X Deluxe och Epox här är ungefär 400 kronor. NF7-S har jag sneglat lite på men hakar upp mig på att den har fläkt på nordbryggan istället för kylfläns. Såna har en tendens att börja låta för jävligt efter ett halvår och att byta mot en kylfläns är lite jobbigt. Men att satsa på A7N8X Deluxe och en SATA-hårddisk måste jag också fundera på. CPUn har du rätt i. En Barton 2500 är nog ett smartare köp. Skiljer så lite mellan de modellerna :)
muskot skrev:
Behöver han verkligen en fulltower-låda (har iaf för mig att DA-01BD är det)? Känns ju ganska overkill om han bara ska ha en DVD-spelare och en hårddisk i den. Miditower-lådorna från Antec och Compucase har ju anslutningar för USB/Audio i fronten, gummibussningar för hårddiskarna och 120 mm-fläktplatser, vilket inte är helt tokigt. Bra om man vill bygga en tyst maskin.
Ja du. Ska försöka övertyga honom att t.ex. en Antec Sonata och Antec överlag är lika bra som Chieftec. Han ville gärna ha allting i svart så därför kanske just Sonata-modellen skulle gå bra :)
muskot skrev:
Han vet väl förresten att GF4 Ti4800SE är en snikvariant (och inte "Special Edition" som man kan tro)? Att han känner sig osäker inför ATI kan bero på deras dåliga rykte gällande drivrutiner (med all rätt, fram till inte så länge sedan). Men faktum är att jag tycker dessa numer fungerar bättre än nVidias. Dessutom erbjuder ATI-kortet både bättre prestanda och bättre bildkvalitet.
Trodde så också att det var så men jag kollade nåt test där GF4Ti4600 vann Radeon 9600 Pro, och 4800 är väl inte sämre än 4600?
Här kommer då en liten förbättring (hoppas jag)
----------------------------------------------------------------------------------
Minitorni Antec Sonata, 380W ATX
2x3.5 3x5.25, in 4x3.5, paneeli USB, FW, AUDIO
Asus A7N8X Raid DeLuxe/Gold, nVidia nForce2, D/TB/ xp ATX
PCI 5, AGP 1, Dimm 3 DDR400, dma133, SATA, Audio6, 2xLAN, FW 2.8Ghz(-)
AMD Athlon XP B 2500+ 1.83G/333 MHz, 512 KB
Spire WhisperRock III AMD D/TB/XP, Intel PIII/C cooler
iso jäähdytyslevy, tuuletin 80, metal clip, (AMD/ppga)
Ki, 512MB 400Mhz DDR-RAM DIMM
64 bit, -ns
Seagate Barracuda SerialATA 7200.7 120.0GB
8.5ms, 7200rpm, 8Mb, SATA150
Samsung SD-616, DVD-rom Black, vain asema
16x DVD-/48x CD-rom, 512k, IDE, sis., Musta
Sapphire AtlantisPro/ATI Radeon 9600Pro 128M DDR tv A ja Ohj., CDpeli
128MB DDR-RAM, Radeon, 2xVGA, S/Video/DVI-out, AGP
Logitech MX300 Optical Mouse, 3-näp ja scrol U
pyöristetty, ei hiiripalloa, USB/PS2-adapt., harmaa
Logitech Internet Navigator Keyboard Special Ed.
Rannetuki, iTouch, USB/PS2, Musta
----------------------------------------------------------------------------------