webForumDet fria alternativet

Kommentarer på hopplock

Datorhårdvara

13 svar · 507 visningar · startad av Peeer

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg
Frågan#1

Tänkte investera i en ny dator för att leka lite med linux. Inget spelande alls. Plockade ihop den här lite snabbt. Kommentarer? Ge gärna tips på andra komponenter som ni anser vara bättre (men totalpriset ska helst inte stiga p.g.a. begränsad studentekonomi.). Någon livsviktigt jag glömt (förutom skärm, mus, tgb)?

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Några synpunkter:

- Är det inte roligare med en CD-RW eller en DVD? Kostar ju inte mycket mer än en CD-ROM. Lite-On gör bra och billiga CD- och DVD-enheter.
- Är en diskettstation verkligen värd 229 kr?
- Skippa ESD-armbandet och floppyn (eller nöj dig med en XP2400+) så får du råd med ett lite vettigare moderkort, t ex Asus A7N8X Deluxe eller Abit NF7-S. VIA och deras KT400 känns lite omodernt.
- Western Digital är inte precis kända för att vara tysta. Spelar ljudnivån ingen roll är det dock ett bra val.
- Vidrigt fult chassi (iofs en smaksak, men jag kände mig ändå tvungen att kommentera).
- Papsts 80 mm-fläktar är verkligen inte värda sitt pris (har tre stycken 8412NGL, så tro mig). Satsa på en fläkt från Enermax, Zalman eller Panaflo istället om du vill ha tystnad. De är tystare trots att specifikationerna säger annat.

muskot skrev:

- Är det inte roligare med en CD-RW eller en DVD? Kostar ju inte mycket mer än en CD-ROM. Lite-On gör bra och billiga CD- och DVD-enheter.

Mjo, det ligger en del i vad du säger där. Kommer visserligen inte bränna skivor eller se på filmer med datorn, fast det kan ju vara bra att ha.

Nja, men det är väldans praktiskt att ha ibland. Det är väl inte alla linuxdister som har bootbar skiva?

- Skippa ESD-armbandet och floppyn (eller nöj dig med en XP2400+) så får du råd med ett lite vettigare moderkort, t ex Asus A7N8X Deluxe eller Abit NF7-S. VIA och deras KT400 känns lite omodernt.

Tittade lite på NF7-S innan, men det störde mig att det bara hade 2st usb-portar (kan man ju visserligen utöka sen). Asus kortet såg intressant ut.

- Western Digital är inte precis kända för att vara tysta. Spelar ljudnivån ingen roll är det dock ett bra val.

Datorn kommer stå jämte en dator som låter som ett mindre jumbojet så ljudnivån är inte så viktig.

- Vidrigt fult chassi (iofs en smaksak, men jag kände mig ändå tvungen att kommentera).

Sant! Har inte bestämt om jag ska köpa nytt chassie eller använda ett gammalt så det bara "slank" in i listan.

- Papsts 80 mm-fläktar är verkligen inte värda sitt pris (har tre stycken 8412NGL, så tro mig). Satsa på en fläkt från Enermax, Zalman eller Panaflo istället om du vill ha tystnad. De är tystare trots att specifikationerna säger annat.

Av de fläktarna som finns på db, vilken rekomenderar du? (vill helst slippa betala dubbel frakt).

Peeer skrev:

muskot skrev:

Mjo, det ligger en del i vad du säger där. Kommer visserligen inte bränna skivor eller se på filmer med datorn, fast det kan ju vara bra att ha.

En CD-RW gör ju även floppyn överflödig.

Nja, men det är väldans praktiskt att ha ibland. Det är väl inte alla linuxdister som har bootbar skiva?

Kanske inte alla, men de allra flesta. Floppys är ju osmidigt som tusan och på väg ut så det skriker om det.

Tittade lite på NF7-S innan, men det störde mig att det bara hade 2st usb-portar (kan man ju visserligen utöka sen). Asus kortet såg intressant ut.

Asus-kortet har även fördelen att det är utrustat med passiv kylning och dubbla NIC. Helt klart det kort jag skulle köpa.

Av de fläktarna som finns på db, vilken rekomenderar du? (vill helst slippa betala dubbel frakt).

Fanns inte mycket att välja på hos dem, så det får bli en Zalman, som för övrigt råkade vara den billigaste 80 mm-fläkt de hade:
http://www.datorbutiken.com/se/datasheet.php?artId=ZAL80

Är ljudnivån helt oviktig kan du ju annars köpa en billig fläkt på Biltema (och ev. köra på 5 eller 7v).

En idé är att skippa Sweex-chassit och Zalman-fläkten, lägga till 255 kr och köpa det här chassit (där en 120 mm-fläkt ingår):

http://www.datorbutiken.com/se/datasheet.php?artId=ANTSLK3700

Bra kvalité på både låda och nätaggregat.

Har funderat lite och beslutat mig för att utelämna floppy och cdrw tills vidare. Bytte kortet till Asus-kortet som muskot rekomenderade, samt bytte hårddisken mot en Seagate (WD-disken fungerade tydligen inte tillfredsställande med nForce2.). Vidare bytte jag ut chassiet mot ett med 2 fläktar förmonterade. Hastigheten på dem kan man justera mha en knapp på fronten. Kommentarer?
Aktuell konfiguration

Jag hade inte valt det chassit eftersom det bara har plats för 2 st 80 mm-fläktar. Neon Light låter ju lite B, men det kan hända att det är bra grejer. Men eftersom det är så pass dyrt kan du ju lika gärna välja ett med 120 mm-fläktplatser istället (flyttar mer luft till lägre ljudnivå). T ex nåt från nämnda Antec eller Compucase.

Seagate Barracuda är bra och tysta, men inte så snabba. En Hitachi 180GXP eller Maxtor-disk kanske är ett bättre val du ljudnivå inte är högsta prioritet.

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Jag tycker att Sweex-chassit ser jädrigt trevligt ut, och beställde det själv för några dagar sedan. I övrigt är det väl ett trevligt paket, men ska du inte satsa på två minnesmoduler á 256 mb i stället för en 512:a? (ta två i samma busshastighet)

Tja, smaken är som baken. Själv är jag kraftigt allergisk mot plexiglasfönster, biohazard-fläktgaller, neonljus och liknande trams vissa tycker är ursnyggt att ha på datorchassit, bilen eller vad det nu kan vara. Lågbudgetchassin brukar se plastiga ut och vara svårmekade, vilket är trist om man lagt pengar på en i övrigt bra dator. Att nätaggregatet inte kostar mer än 168 kronor löst får i alla fall mig att bli lite orolig gällande kvalitén. Men det är mycket möjligt att det är bra grejer, har ingen erfarenhet utan förlitar mig på känsla och fördomar.

Dual Channel ger en ytterst marginell prestandavinst om man inte använder integrerad grafik. Därför tycker i alla fall jag att det är bättre att köra med en 512 MB-modul och på så sätt ha fler lediga slotar för framtida bruk. 256 MB-moduler känns ganska fjuttiga i dagsläget.

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Re: Kommentarer på hopplock

Peeer skrev:

Tänkte investera i en ny dator för att leka lite med linux.

Jag stannar redan här. Leka med? Du behöver antagligen ingen monsterburk.

Vad är det tänkt att köras för OS på burken? Endast Linux? Jag har sett att du har testat *BSD förut, och jag vill bara tala om för dig att de inte gillar kretsar av nyare typen, såsom nforce2/KT400+. Stöd kommer att implementeras ja, men först ska allting bli 100%.

Re: Re: Kommentarer på hopplock

oelbal skrev:

Peeer skrev:

Vad är det tänkt att köras för OS på burken? Endast Linux? Jag har sett att du har testat *BSD förut, och jag vill bara tala om för dig att de inte gillar kretsar av nyare typen, såsom nforce2/KT400+. Stöd kommer att implementeras ja, men först ska allting bli 100%.

Ajdå. Huvudsyftet med inköpet är att prova några olika linux/bsd-varianter, så visst vore det bra om sakerna fungerar tillsammans med de OSen. Att inte operativet stödjer hårdvaran innebär det bara att vissa funktioner inte fungerar, eller kommer inget fungera? Visst är burken överdimensionerad för det syftet, men man vill ju helst slippa köpa ny om ett år.

Ett helt annat problem är att jag troligen inte får plats med en dator till (snarare skärmen), kanske skulle lägga till några tusenlappar och köpa en bärbar istället?
*beslutsångest*

Peeer skrev:

Ett helt annat problem är att jag troligen inte får plats med en dator till (snarare skärmen), kanske skulle lägga till några tusenlappar och köpa en bärbar istället?

Eller en KVM-switch?

Det är ju också en möjlighet. Jobbigt det blev nu. Får fundera på det hela lite.

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Re: Re: Re: Kommentarer på hopplock

Peeer skrev:

oelbal skrev:

Peeer skrev:

Ajdå. Huvudsyftet med inköpet är att prova några olika linux/bsd-varianter, så visst vore det bra om sakerna fungerar tillsammans med de OSen. Att inte operativet stödjer hårdvaran innebär det bara att vissa funktioner inte fungerar, eller kommer inget fungera? Visst är burken överdimensionerad för det syftet, men man vill ju helst slippa köpa ny om ett år.

*beslutsångest*

Om du vill ligga i täten så erbjuder visserligen FreeBSD 5.1 stöd för nforce2, men 5.1 är ändå "the cutting edge" dvs där utvecklingen sker, vilket kan innebära (men inte nödvändigtvis) problem. Efter vad jag har fått erfara så fungerar dock Open/Net/FreeBSD med de nyare kretsarna, men var beredd på att få lägga ned lite extra arbete för att få inbyggt ljud, lan osv att fungera tillfredställande. Hur de olika linux-distarna fungerar med nyare hårdvara vet jag dock inte, eftersom det inte intresserar mig...

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)