nu har jag äntligen fått ihop datorn att fungera med fläkten som va paj!!
men nu när jag har instalerat win xp pro och ska använda datorn så, ja helt plötsligt ibland så stängs datorn bara av utan varning och startar om sig... sen när man kommer in i win igen så står det att ett systemfel uppstod, en loggfil har skapats... någon som har varit med om liknande fel?? skulle kunna tänka mig att det är grafikkortet och så, men vet inte vad man skulle göra åt det...
Kul att det fungerar, men vad exakt var det som strulade?
Prova att stänga av automatisk omstart (finns under System > Advanced > Startup and Recovery) så kommer du få en blåskärm med en STOP-kod och lite annat. Denna information kan du sedan använda i din fortsatta felsökning.
jo... den felkoden har jag fått... ska jag skriva ner den... kan ni förstå något utav den koden eller kan jag söka i windows... för jag tror att det är något i bios... för jag tänkte att jag lika väll kunde testa att instalera om win xp... och då fick jag den blåa skärmen, och då stod det något om bios och lite nummer på flemeddelande...
provat å lägga in senaste service packen?
och även uppdatera alla drivrutiner för moderkortet, jag vill sträcka mig så långt så att jag gissar du har Via? :)
hmm jag vet inte... problemet är att datorn stängs av ganska tidigt... plus att jag har inte tillgång till internet på den för tillfälet... och att skicka över något till den kommer ta ett litet tag... så jag vet inte riktigt hur jag ska göra... och problemet är väldigt störande... och blir nästan så galen att jag skulle kunna slå sönder datorn... men skulle det kunna vara cdbrännaren, eller dvdspelaren... även fast man inte använder dom... och hur kommer det sig att den gör det vid vissa skeden, för jag kan t.ex sätta i en musik cd lyssnar ett tag... utan att röra datorn så stängs den av efter några minuters spelande... helt sjukt.... behöver inte ens vara musik... räcker att ha datorn igång bara... skärmsläckaren t.ex...
hmm... alltså det hjälper inte... och saken är den... att det blir olika felmeddelande på varje bluescreen... och då blir det ju ganska jobbigt att hitta själva felet...
har jag dom programmen i datorn?? eller måste jag ladda hem dom?? har ingen kunskap inom dom program... kanske en liten förklaring till hur jag fixar dom??
http://www.memtest86.com/
Laddas ned och läggs på en diskett eller cd-skiva som du sedan startar datorn med. Sköter sig ganska mycket själv.
http://www.mersenne.org/freesoft.htm
Prime95 körs i under Windows och kan användas för att pröva om datorn är stabil (vilken den uppenbarligen inte är). Men det kan vara bra att använda mellan varven då man ändrar inställningar, drivrutiner osv. Andvänd genom att köra "Turture test" som finns i Options-menyn.
okey nu har jag testat båda prgrammen, och resultaten vet jag inte hur jag ska tolka, men inte med glada miner iaf =S
memtest gick såhär:
titta bifogad fil
och prime95:
ja den startade, sen fick jag ett error direkt... och jag vet inte om jag kan ge det nummret som jag fick som error eller hur jag ska tolka det?? så blev man något klokare utav det här?? =S
men saken är ju den att jag har köpt delar från datorbutiken... och satt ihop allt själv... eller spelar inte det någon roll? men vad visar resultatet??
okey... men saken är den... tittade i den inbyggda loggboken i win... och där kunde man se xantal fel meddelanden i systemet... och undrar om detta bara kan bero på minnet =S
252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2