webForumDet fria alternativet

Oro för avstängd dator

Datorhårdvara

2 svar · 193 visningar · startad av Dryden

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg
Frågan#1

Jag är orolig!
I sommar kommer jag att stänga ner burken under två veckor, detta på grund av resa och åskrisken som kan komm att uppstå.

Varför då så orolig? Jo, min dator har rullat i stort sett oavbrutet i långt över ett år och har bara varit nedstängd i max tio timmar vid några väldigt få tillfällen. Det jag då hört är att hårddiskarna vid ett längre stopp kan få problem med att gå igång sedan, om de ens går igång över huvudtaget. Tyvärr har jag glömt bort vad det handlade om med kan de ha varit något med någon vätska i disken? Låter osannolikt men man vet ju aldrig. :OO

Min fråga är alltså; är min oro befogad? Finns risken att mina två hårddiskar inte snurrar igång igen efter ett uppehåll på två veckor?

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Knappast troligt. Vi har datorer på jobbet som vissa av dem bara används någon gång i kvartalet och en som bara används på sin höjd en gång i halvåret och det har inte varit några problem där iaf.

Medlem sedan mars 20023 686 inlägg

Jag har en dator som har legat på vinden i cs 12 år och den startade upp utan problem när vi startade upp den igen för några månader sedan.

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)