1. Jag har en 5 år gammal 20GB hårddisk som låter JÄTTEMYCKET. Grejen är att jag ska ha den som server i samma rum som jag sover, och diverse hårddiskljud kan ju vara lite störande när man ska få sin skönhetssömn. ;) Finns det nån grej man kan montera på hårddisken i inne i datorn som dämpar ljudet?
2. Om man ska köpa en ny hårddisk, vilken är den tystaste på marknaden?
1. Ja, du kan hänga upp den i en gummiupphängning, typ InnoVibes eller NoVibes, eller bygga en egen. Detta dämpar dock framförallt läs- och skrivljud snarare än "idle-ljud".
Du kan även prova att klä insidan av datorn med dämpmatta. Vad som är bra och dåligt beror på vem du frågar. Personligen tycker jag bildämpmattor av den typ man kan köpa på exempelvis Biltema är näst intill verkningslösa i en dator, medan andra tycker att de fungerar kalasbra. Det fknns även dyrare mattor som är avsedda för datorbruk (exempelvis Noise Killer och Magic Fleece). Dessa har jag dock inte några erfarenheter av.
Fick tyst på mina SCSI-diskar m.h.a. NoVibe och Magic Fleece. Gick på en tusenlapp ihop (två hårddiskvaggor), men det blev bra. Hör inte hårddiskarna längre. Däremot steg värmen i diskarna en del.
Kör du IDE blir det troligen billigare att köpa ny disk, dock. Man får rätt mycket disk för tusen spänn. :)
259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e