Har precis plockat ihop en ny dator för nårra dagar sen. Den funkar fint fint när man använder den men ...... när den har stått still en längre stund så fryser den ihop. Den är heldöd utan några felmedelanden eller nått. Bara reset som gäller då.
vad kan det vara för fel ?
datorn består av:
* Athlon XP 2500+ (Barton)
* DDR 333 512mb (en kapsel)
* MSI KT4M-L moderkort
* Western Digital Caviar 80GB IDE 7200RPM Special Edition 8MB cache
* MSI AGP GeForce4 MX440-8X 64MB DDR
OS: Windows 2000 PRO SR3, nyaste detonator, directx 9a, IE6SP1 osv osv ........
nån som har några ideer på vad det kan vara för fel ?
Det konstiga är att den hänger sig inte när jag använder den .......... bara när den har stått still en längre stund ..... jag menar ... den borde bli varmare under användning eller hur ? ........ så jag är tveksam om att det är värmeproblem.
Jag hade liknande problem med en dator som låste sig ibland. Det visade sig vara det att jag inte hade rätt drivrutin för mitt grafikkort, jag körde med den som fanns med i Windows 2000.
Sedan lade jag inte den som man fick med kortet och då funkade allt bra. Den har inte låst sig sedan dess.
det har inget med nån drivrutin att gör det är jag säker på ........ och absolut inte med g-kortet att göra iaf.
ska oxå tilläga att jag använder nyaste 4 in 1 drivisarna från VIA.
Hur vet du att det inte har något att göra med drivrutiner eller grafikkortet? Vad har du gjort för att kontrollera detta? Provat att köra Prime95 och/eller Memtest86 på den?
det kan det inte vara för att den går hur bra som helst när jag kör med den ... typ spelar eller gör annat ......... datorn hänger sig när den inte används på en längre stund ........ typ jag går iväg en timma så kommer jag tillbaka och då är den helt fryst.
Inga fel förrutom F-Secure som alltid har nördat sig ...... det gör den på alla datorer här på stället ....... men det är bara denna som strular ...... så det felet tror jag inte att det är heller.
F-Secure har alltid gett ifrån sig fel i loggboken så länge jag vet. Har använt det i över 3 år nu.
Jag skulle börja med att köra Prime95 och Memtest86 i ett antal timmar vardera för att se om det kommer upp några fel där. Det kan ju också vara vettigt att strippa ur all icke-nödvändig hårdvara (så som ljudkort och nätverkskort) och eventuellt även prova med ett annat grafikkort. Prova även att flytta minnet till en annan slot.
Vad är det för kretsar på moderkortet? Om de har några år(/månder) på nacken så kan det bli problem med de senaste versionerna av VIA 4in1 (hyperion) enligt mina egna erfarenheter på ett Asus A7V-E (VIA KT133) :) Men jag gissar att din moderkaka är hyffsat ny.
för att jag är tveksam på dom alternativen jag har fått. har suttit och forskat lite ....... kan det vara minnet i den som e dåligt ?
Varför inte göra som jag tipsade och prova med Memtest86 (eller Simmtester) eller att flytta minneskretesen till en annan slot? Om det är något fel på minnet kommer något av testprogrammen förhoppningsvis hitta det och är det sloten som är knasig hjälper det att flytta minnet till en annan slot.
264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2