webForumDet fria alternativet

akut dataproblem!!

Datorhårdvara

23 svar · 620 visningar · startad av dendålige

Medlem sedan jan. 2003188 inlägg
Frågan#1

jag har fått alla data delar och skulle instalera allt...
sen när jag tror att jag är färidg och är lite fundersam, så kommer det... det funkade inte... när jag trycker igång datorn så börjar den lysa och fläktarna startas, men efter 2 sek så lägger den av igen, utan att ge ifrån sig ett ljud...

kan inte någon komma med förslag eller en hum om vad problemet är?? för just nu så känner jag mig ganska irriterad =S

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Ähum... datadelar eller datordelar? Datadelar kan vara "FFFF CB12 3E56 7D32" ... osv dvs data :) .. hårdiskar & minnen m.m benämns som datordelar och inget annat.

Jag misstänker att du menar det senare? Isf kommer en liten undran om vad du menar. Har du plockat ihop en dator beståendes av lösa delar eller har du tagit upp en redan ihopplockad sådan ur en kartong? Är det förstnämnda en rimlig översättning av din situation så föreslår jag att du börjar med att se till att alla kablar sitter på rätt plats. Att BIOS batteriet är anslutet och att minneskretsarna sitter rätt. Då bör du rimligen få nån form av meddelande på skärmen om tänkbart fel. Isf vore det lättare för andra att hjälpa till om du postar sådana felkoder här.

Är det en maskin du plockat upp från kartongen bör du nog kontakta leverantören :)

okey... förlåt... datordelar =P

alltså... bios batteriet??? ska man sätta i något sådant... jag menar datorn kommer ju igång så den har ju el i sig...

alla koblar borde vara rätt men även fast dom inte skulle vara det, så borde den väll ändå inte stänga av sig?

taksam om hjälp!!

Det brukar sitta en liten plastbit för batteriet som ska tas bort (om det nu är ett nytt moderkort).. det är inte alls omöjligt att det fallerar om plastbiten sitter kvar, även om BIOS fungerar på endast nätdrift. Är det ett beg. moderkort behöver du inte bry dig om det.
Kablarna borde sitta rätt - ja. Men gör dom verkligen det? Och jo.. om den stänger av sig är det nåt som är väldigt väldigt fel... som exempelvis felaktigt anslutna kablar eller felaktiga/felmonterade minneskretsar.

Medlem sedan aug. 20021 752 inlägg

Piper den innan den dör? Om den gör det kolla i instruktionsboken för moderkortet och se vad det är den säger :)

Själv har jag ett EPoX kort och där kan man ställa in att den ska stänga av datorn om någon chassi fläkt inte fungerar/inte är ansluten, kolla så att alla är anslutna och fungerar.

/Viktor

okey... jo det är nytt moderkort... hur ser batteriet ut och är det bara att rycka bort isåfall?? =S

fläktarna går igång, och det ger inte ifrån sig ett ljud...

Medlem sedan aug. 20021 752 inlägg

Rund blänkande sak, som en 5 krona. Det ska gå att ta bort, ryck inte bara, kolla hur det sitter :)

/Viktor

Batteriet ser ut som ett platt klockbatteri. Det står i manualen till kortet. Där ska du även hitta ett schema för hur du ska ansluta kablarna ;)

1: Sitter kablarna rätt?
2: Sitter CPU:n rätt?
3: Sitter minnena rätt?
4: Har du satt i grafikkortet?
5: Sitter moderkortet fritt från chassit?

Om ovan stämmer bör du iaf få ett pip när bios bootar.

hmm alltså den där batteri saken... den sitter ju bara i en svart sak.. men där i måste den ju sitta för att stanna kvar...

kablarna?: jo alltså det ska dom göra.. men det ända jag är lite osäker på är alla dom sladdarna som kommer från agrigatet... vart ska sladdarna gå till... nu har jag följande:
en som går till fläkten
en som går till dvd:en
en som går till cdrw:en
en som går till hårddisken
och en som går till moderkortet...

sen blir det ju lite små konstiga sladdar över... dom ska va till??

sen från hårddisken och cd:en och det där... det ska bara gå en sådan där sladd som går till moderkortet och en elsladd va???
minnena ska sitta rätt...

grafikkortet ska sitta rätt... men om det inte skulle göra det borde väll ändå datorn gå igång??

moderkortet fritt från chassit?? vad menar du med det???

CPU:n?? det är proccerorn eller hur?? fan känner mig dum... men bättre att vara för noga... men den måste sitta rätt också...

Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg

På mitt moderkort / nätagg är det två sladdar till moderkortet, och det tror jag är standard på ATX-kort. En 20-kontakt och en 4-kontakt (den senare till processorer och AGP-port). Har du missat en av dem så är det inte konstigt om det inte fungerar. :)

Följde det inte med någon manual till nätagg resp. moderkort? Läs manualerna noga innan du börjar bygga.

jo jag har kopllat igenom manualen till moderkotet typ hundra gånger... men jag hittade inget... någon maual till agrigatet hittade jag inte... hmm... det stämmer det är en till sladd som är 4 kontaktad =S men jag hittar därimot ingenstanns att sätta det =S

Vad är det för moderkort?

ett:
ASUS A7N8X nForce2 5PCI 1AGP8x 3DDR-DIMM ATA133 LAN USB 2.0 6CH-Audio SocketA ATX

Hittar inte heller någon 4-kontakt i manualen, så det kanske inte är standard.

grafikkortet ska sitta rätt... men om det inte skulle göra det borde väll ändå datorn gå igång??

Nej det är inte så säkert. Det är känslig elektronik vi talar om, inte legoklotsar ;)

moderkortet fritt från chassit?? vad menar du med det???

Att du bör kolla att inget ligger och kortsluter. Kanske en kvarglömd skruv som hamnat i kläm m.m.. att kortet verligen sitter fast på rätt sätt och inte bara är löst ditsatt.

Ny fråga:
-Sitter IDE-kabeln till hårddisken rätt?

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

De kablar som kopplas in är:

1st strömkabel mellan nätdel och moderkort, den stora kontakten.
1st strömkabel mellan nätdel och cd-enhet.
1st strömkabel mellan nätdel och hårddisk.
1st 4-pins(?) strömkabel mellan nätdel och diskettstation.

1st flatkabel mellan moderkort och cd-enhet.
1st flatkabel mellan moderkort och hårddisk.
Diverse småkablar som kopplas mellan moderkort och on/off, leds, restart osv.

Sedan skall diverse fläktar också kopplas in, t.ex. processorfläkten som ansluts genom en liten 3-pins-kontakt vid processorsockeln. Mycket viktigt.

Har du testat att byta plats på minnesmodulerna?
Har du testat att koppla om flatkablarna?
Har du tryckt i alla kablar så att de sitter i ordentligt?
Går processorfläkten igång överhuvudtaget? Eftersom din burk stänger av sig direkt så tyder det på ett fatalt fel, detta kan t.ex. vara orsaken.

Jag äger ett likadant moderkerkort och det är inga anslutningar utöver det vanliga.

hmm... alltså... både den stora fläkten och proseccor fläkten går igång... så men jag tänkte nog göra så att jag ska skruva isär allt, och skruva ihop det igen... jäkla bök, men det verkar lättast... för jag har försökt med allt ovanstående...

hmm... du som hade likadant moderkort... tycker inte du att skruvhåle inte sitter riktigt på rätt plats... för jag kunde inte använda alla skruvhål... plus att där processor fläkten ska sitta så går den inte att skrva dit...

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Skruvhålen, precis som resten av moderkortet följer ATX-standarden. Om hålen inte passar med ditt chassi så följer antagligen inte det denna standard eller så skruvar du helt enkelt fel. :)

Du säger också att skruvhålen vid processorsockeln inte sitter rätt, men det kan jag försäkra dig om att dom gör. Vad använder du för processorkylare?

Medlem sedan sep. 2000116 inlägg

att skruvhålen för att fästa moderkortet i chassit inte stämmer till 100% e inte ovanligt. nån 10-dels millimeter åt ena hållet på kortet och nån 10-dels millimeter åt andra hållet i chassit och vips, skruvarna passar inte.

i övrigt låter det antingen som om du har för klent nätaggregat eller också har du något som drar satans med ström. dubbelkolla alla sladdar.

252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)