webForumDet fria alternativet

Håller HDD:n på att dö?

Datorhårdvara

9 svar · 371 visningar · startad av Klös

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg
Frågan#1

Pre-POST skrev:

SMART-failure predicted on primary master: WDC WD 400BB-32CFO
WARNING! Immeditly backup your data and replace your hard disk drive. A failure may be immidient! Press F1 to contionue

Detta är vad jag får efter att hårddisk och CD-läsare har detekterats av BIOS.
Jag har den senaste tiden förlorat filer som gjort att Windows (2k) inte startat ordentligt eller stått och tuggat under "läser inställningar".
Hur alllvarligt är detta?
Och vad är SMART?

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

Hittade följande under en googling:

SMART's sole purpose in life is to warn you that your drive is about to become irreversibly damaged someway. You can heed the warning and back up your important files, wait until it fails and then replace it. The smart(pun intended)thing to do is replace it now.
If you dont like the warning and dont believe it or me, you can turn it off in the BIOS setup, but then you wont be suprised when it fails.

Verkar ju onekligen vara hyfsat allvarligt. Backup på dina filer ska du göra i alla fall!

Ah... hur bär jag mig åt? HDD:n är bara 13 månader gammal, och har inte ens varit fylld till hälften. Det är tredje eller fjärde disken på lika många år som utan förvarning begår självmord. Backup tagen regelbundet så det är ingen fara :)

Medlem sedan feb. 20003 100 inlägg

Är det en Western Digital?

Tycker många säger att dom har en tendes att dö snabbare än andra hårddiskar. :)

Ja det är en Western Digital... Alla diskar dör snabbare hos mig... WD var det enda jag inte testat innan så.... :(

Men varför dör diskar egentligen...? Vad kan jag ha gjort för fel, för att ha dödat åtminstone 2 och en halv disk?

Medlem sedan jan. 20013 406 inlägg

Jag brukar ha en tendens att paja hårddiskar jag också. I år har det väl blivit minst 3 st Ide och en scssi. IOF fördelar på några datorer.

Medlem sedan juli 2001711 inlägg

Klös skrev:

Ah... hur bär jag mig åt? HDD:n är bara 13 månader gammal, och har inte ens varit fylld till hälften. Det är tredje eller fjärde disken på lika många år som utan förvarning begår självmord. Backup tagen regelbundet så det är ingen fara :)

du vet väl att du har två års garanti enl konsumenträtten? förutsatt att du använder hdn huvudsakligen för enskilt bruk (ingen näringsverksamhet alltså). det e bara o stövla in o begära en ny

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Korrigeringa av greymanes inlägg: Man har två års reklamationsrätt (något svagare än garanti, men i praktiken är skillnaden liten) enligt konsumentköplagen. Men som sagt, du har rätt att få den reparerad eller en ny om du inte har behandlat hd:n vårdslöst. Vissa butiker/ säljare har svårt att fatta detta med två års reklamationsrätt, men man har lagen på sin sida och till slut brukar även de mest hårdnackade säljarna få krypa till korset och lämna ut en ny vara eller reparera den gamla gratis. Det lönar sig att käfta.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Själv har jag aldrig lyckats krascha någon hårddisk, och då har jag ändå en så beryktad disk som IBM Deskstar 60GXP som systemdisk i min risigt kylda hemserver.

De flesta tillverkare lämnade, på hårddiskar inhandlade innan någon gång hösten 2002, 3 års garanti. Numer är den endast 1 år i de flesta fall.

En skillnad mellan garanti och reklamationsrätt är att bevisbördan flyttas från säljaren till köparen.

Jo jag vet att jag har tre års garanti på disken från WD och ett års garanti från butiken och två års reklamationsrätt mot butiken. (Jag har jue varit med förr ;) )

Jag ville bara med mina frågor ta reda på vad som dödar diskar så jag kanske kan förebygga nästa disks plötsliga och för tidiga död. Jag blir ganska nervös vid minsta lilla missljud från datorn eller fel i fil som hittas med chkdisc. Jag vill helt enkelt undvika magsår pga glömd backup.
Som det är nu ligger jag på ca 1 GB som måste sparas regelbundet och ca 10 GB som inte måste brännas ner lika ofta.

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)